Tv-strul för Malåbostadens hyresgäster

Kanaler som försvinner och lång väntan på att få hjälp. Malåbostadens hyresgäster har haft stora problem med tv-utbudet den senaste tiden.

Irene Westermark är kritisk till hur hyresgästerna behandlas.

Irene Westermark är kritisk till hur hyresgästerna behandlas.

Foto: Evelina Eriksson

Malå2021-01-31 17:00

I december ingick Malåbostaden ett nytt avtal med Telia om digital-tv. Övergången har kantats av tekniska problem som bland annat inneburit att kunder bara haft kvar tre kanaler och i vissa fall ingen tv alls.

 Det har inte minst drabbat äldre hyresgäster, för vilka tv:n kan vara ett viktigt sällskap i dessa coronatider.

undefined
Malåbostaden har omkring 500 lägenheter.

– Det är ytterst beklagligt. Det har blivit ett större systemfel som är utom vår kontroll. Vi ligger på leverantören och hoppas att det ska åtgärdas så fort som möjligt, säger Malåbostadens vd Daniel Risberg.

Samtidigt innebär det nya avtalet att bara ett mindre antal kanaler ingår i grundutbudet och hyran. Om hyresgästerna vill behålla det utbud de hade tidigare måste de teckna ett särskilt avtal med leverantören och betala extra för det.

Det är något som flera hyresgäster har reagerat mot, en av dem är Irene Westermark. 

– Alla har inte råd med det. Då tycker jag att Malåbostaden borde sänka hyran, säger hon, som också tycker att informationen har varit dålig.

Men det är ett krav som Daniel Risberg tillbakavisar:

– Vi har öppnat upp så att var och en själva får bestämma vilket paket de vill ha. Vissa kanske inte vill ha tv, utan bara streamingtjänster. Nu ingår också en internettjänst, det är ett sätt att minska det digitala utanförskapet, säger han.

Malåbostaden är Malå kommuns helägda bostadsbolag. Beståndet består av cirka 500 lägenheter, vilket gör bolaget till den klart största fastighetsägaren i Malå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!