I december ingick MalĂ„bostaden ett nytt avtal med Telia om digital-tv. ĂvergĂ„ngen har kantats av tekniska problem som bland annat inneburit att kunder bara haft kvar tre kanaler och i vissa fall ingen tv alls.
Det har inte minst drabbat Àldre hyresgÀster, för vilka tv:n kan vara ett viktigt sÀllskap i dessa coronatider.
â Det Ă€r ytterst beklagligt. Det har blivit ett större systemfel som Ă€r utom vĂ„r kontroll. Vi ligger pĂ„ leverantören och hoppas att det ska Ă„tgĂ€rdas sĂ„ fort som möjligt, sĂ€ger MalĂ„bostadens vd Daniel Risberg.
Samtidigt innebÀr det nya avtalet att bara ett mindre antal kanaler ingÄr i grundutbudet och hyran. Om hyresgÀsterna vill behÄlla det utbud de hade tidigare mÄste de teckna ett sÀrskilt avtal med leverantören och betala extra för det.
Det Àr nÄgot som flera hyresgÀster har reagerat mot, en av dem Àr Irene Westermark.
â Alla har inte rĂ„d med det. DĂ„ tycker jag att MalĂ„bostaden borde sĂ€nka hyran, sĂ€ger hon, som ocksĂ„ tycker att informationen har varit dĂ„lig.
Men det Àr ett krav som Daniel Risberg tillbakavisar:
â Vi har öppnat upp sĂ„ att var och en sjĂ€lva fĂ„r bestĂ€mma vilket paket de vill ha. Vissa kanske inte vill ha tv, utan bara streamingtjĂ€nster. Nu ingĂ„r ocksĂ„ en internettjĂ€nst, det Ă€r ett sĂ€tt att minska det digitala utanförskapet, sĂ€ger han.
MalÄbostaden Àr MalÄ kommuns helÀgda bostadsbolag. BestÄndet bestÄr av cirka 500 lÀgenheter, vilket gör bolaget till den klart största fastighetsÀgaren i MalÄ.