Tv-strul för MalÄbostadens hyresgÀster

Kanaler som försvinner och lÄng vÀntan pÄ att fÄ hjÀlp. MalÄbostadens hyresgÀster har haft stora problem med tv-utbudet den senaste tiden.

Irene Westermark Àr kritisk till hur hyresgÀsterna behandlas.

Irene Westermark Àr kritisk till hur hyresgÀsterna behandlas.

Foto: Evelina Eriksson

MalÄ2021-01-31 17:00

I december ingick MalĂ„bostaden ett nytt avtal med Telia om digital-tv. ÖvergĂ„ngen har kantats av tekniska problem som bland annat inneburit att kunder bara haft kvar tre kanaler och i vissa fall ingen tv alls.

 Det har inte minst drabbat Ă€ldre hyresgĂ€ster, för vilka tv:n kan vara ett viktigt sĂ€llskap i dessa coronatider.

MalÄbostaden har omkring 500 lÀgenheter.
MalÄbostaden har omkring 500 lÀgenheter.

– Det Ă€r ytterst beklagligt. Det har blivit ett större systemfel som Ă€r utom vĂ„r kontroll. Vi ligger pĂ„ leverantören och hoppas att det ska Ă„tgĂ€rdas sĂ„ fort som möjligt, sĂ€ger MalĂ„bostadens vd Daniel Risberg.

Samtidigt innebÀr det nya avtalet att bara ett mindre antal kanaler ingÄr i grundutbudet och hyran. Om hyresgÀsterna vill behÄlla det utbud de hade tidigare mÄste de teckna ett sÀrskilt avtal med leverantören och betala extra för det.

Det Ă€r nĂ„got som flera hyresgĂ€ster har reagerat mot, en av dem Ă€r Irene Westermark. 

– Alla har inte rĂ„d med det. DĂ„ tycker jag att MalĂ„bostaden borde sĂ€nka hyran, sĂ€ger hon, som ocksĂ„ tycker att informationen har varit dĂ„lig.

Men det Àr ett krav som Daniel Risberg tillbakavisar:

– Vi har öppnat upp sĂ„ att var och en sjĂ€lva fĂ„r bestĂ€mma vilket paket de vill ha. Vissa kanske inte vill ha tv, utan bara streamingtjĂ€nster. Nu ingĂ„r ocksĂ„ en internettjĂ€nst, det Ă€r ett sĂ€tt att minska det digitala utanförskapet, sĂ€ger han.

MalÄbostaden Àr MalÄ kommuns helÀgda bostadsbolag. BestÄndet bestÄr av cirka 500 lÀgenheter, vilket gör bolaget till den klart största fastighetsÀgaren i MalÄ.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!