På plats i trakterna kring Malåvännäs, där Skellefteå Kraft installerat systemet Exeri SGS , fick deltagarna se hur fungerar. Systemet varnar för defekter samt larmar när ett elavbrott sker. Exeri SGS kan ögonblickligen peka ut var ett fel i elnätet inträffat och därmed kan tiden för ett elavbrott halveras eftersom driftpersonalen omedelbart vet vart de ska bege sig för att reparera felet.
– När det sker ett elavbrott går ungefär halva tiden åt till att lokalisera var felet uppstått så det innebär att vi kan halvera arbetstiden, konstaterar Magnus Brodin, produktutvecklare på Skellefteå Kraft.
Systemet har installerats på ett område i närheten av Malåvännäs med cirka fyra mil luftledningar och cirka 200 kunder. Totalt har man monterat 142 intelligenta agenter på elstolparna.
– Vi har haft systemet i drift i 1,5 månad så ännu är det för tidigt för en utvärdering. Det ska vi göra senare under våren och då ska vi se hur mycket vi ska satsa på det. Men det här ligger helt rätt i tiden och passar in i vår satsning på att omfamna digitaliseringen och smartare elnät, säger Magnus Brodin.
I det aktuella området där man tidigare haft många problem har det hittills inte skett några avbrott under inkörningstiden.
– Nej det har varit lugnt här. Den här vintern har vi haft störst problem med avbrott i Lyckseletrakten där snötyngda träd ramlat över ledningarna, berättar Magnus.
Exeris vd Magnus Karlsson har stora förväntningar på hur systemet ska erövra marknaden.
– Luleå Energi håller på att installera systemet på ett område strax norr om stan och Eon kommer att börja använda systemet på vissa områden till sommaren. Vår produkt som är strömavbrottens fiende nummer har en framtid på världsmarknaden, säger han.
I närheten av Holmsjö fick deltagarna också vara med om ett arrangerat strömavbrott, där den enda kunden var informerad om det korta avbrottet.