Medarbetare på Nilaskolan blev fast i hiss över natten

Efter skoltid den 20 september fastnade en hiss på Nilaskolan i Malå. En medarbetare på skolan blev kvar i hissen i tolv timmar och tvingades spendera natten där. Nu är händelsen anmäld till Arbetsmiljöverket.

Fastighetsansvarige Olle Ögren uppger att hissen besiktigades i augusti i år och att besiktning utförs varje år: ”Den är kontrollerad av fastighetsskötare men inte besiktad av besiktningsföretaget. Den är säker att åka i men jag kan inte garantera att den inte stannar igen, den kan man aldrig göra med en hiss, oavsett när den är besiktad.”

Fastighetsansvarige Olle Ögren uppger att hissen besiktigades i augusti i år och att besiktning utförs varje år: ”Den är kontrollerad av fastighetsskötare men inte besiktad av besiktningsföretaget. Den är säker att åka i men jag kan inte garantera att den inte stannar igen, den kan man aldrig göra med en hiss, oavsett när den är besiktad.”

Foto: Evelina Eriksson

Malå2023-10-12 07:00

Hissen stannade vid 18-tiden och medarbetaren larmade då till SOS i Skellefteå via hissknappen. Det framgår i en anmälan till Arbetsmiljöverket. Men på grund av bristande rutiner samt att medarbetaren saknade telefon för att ringa efter hjälp så blev denne kvar i hissen fram till 06-tiden nästa dag, då lokalvårdare upptäckte personen.

undefined
Medarbetaren upptäcktes av lokalvårdare tidigt morgonen efter.

– Innan olyckan har de haft en beredskapsgrupp i några år där det har tillkommit lite folk. Det uppdagades efter det här att det inte har funnits så mycket rutiner på de olika larmen, vad man ska göra och hur det går till, säger Olle Ögren, verksamhetsansvarig för fastighetsavdelningen vid Malå kommun.

När personen som sitter fast larmar, åker jourhavande på kommunen ut, men han ser då ingen i hissen.

– Vissa hissar har inte talkommunikation, det som hände här var att personen larmade SOS som informeras om ett hisslarm på Nilaskolan. Jourhavande på kommunen åkte dit och då hissen han såg stod i halvt uppkört läge antog han att det var den hissen det gällde. Det finns totalt fyra hissar vid Nilaskolan.

Jourhavande åkte senare hem.

– Larmet blev inte kvitterat så när personen tryckte på larmet igen så kom det inte fram.

Försökte man inte åtgärda problemet på plats?

– Jag vet inte precis vad som hände då jag inte var där. Den jourhavande såg inte någon person i hissen som den trodde larmet berörde. 

– Det är väldigt brett så det är svårt att hålla koll på precis allting och hur alla hissar fungerar, så vi ska ta fram tydliga rutiner på precis vad som ska göras vid varje larm för att undvika liknande olyckor i framtiden, säger Olle Ögren.

Hissen är inte besiktigad efter olyckan men åter i bruk. 

– I denna typ av plattformshiss måste man trycka ned en knapp under hela färden och ibland kan det oturligt nog kärva om man till exempel inte trycker ned knappen ordentligt, säger Olle Ögren.  

Erik Lindblom, skolchef på Nilaskolan, säger att han väntar på att få ta del av utredningen som pågår.

undefined
Erik Lindblom, skolchef på Nilaskolan i Malå vill se vad kommunen kommer att vidta för åtgärder för att undvika liknande olyckor i framtiden.

– Vi vill se vad kommunen kommer att vidta för åtgärder för att undvika den här typen av olyckor i framtiden.

Norran har försökt få kontakt med personen som råkade ut för olyckan men denne vill inte medverka.

Skolchefen meddelar att den drabbade tycks ha tagit händelsen väl under omständigheterna. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!