Tidlösa Design startades 1997 av Per och Eva-Lotta Jonsson som en blomsterskola i Strömfors. Fyra år senare utvecklades skolan med en blomsterbutik.
Därefter skedde utbildningen både på butiken och på skolan, fram till 2004 då blomsterskolan avvecklades.
Blomsteraffären blev snabbt även begravningsbyrå och kort därefter möbelbutik, något som senare har kompletterats med handelsträdgård, inredning och lokala delikatesser.
– Att ha flera ben att stå på är ett vinnande koncept. Nu kan vi vara fler som jobbar här och då får vi både arbetskamrater och kan vara lediga någon helg, säger Eva Larsson.
Tillsammans med Katarina Norén och grundaren Eva-Lotta Jonsson är hon en av tre delägare som jobbar i företaget. Dessutom arbetar här en halvtidsanställd och två timanställda.
För Eva började allt med att hon för 25 år sedan utbildade sig till florist i Strömfors och sedan började jobba i blomsteraffären.
Ett stort steg kan tyckas, då hon tidigare arbetade som tandsköterska. Men definitivt inget som hon ångrar.
– Det bästa med jobbet är mötet med människorna. Och att man inte vet vad som kommer att hända när man far till jobbet på morgonen. Även om man har en grovplan kan det tillstöta saker, säger Eva, och tillägger att hon även tycker om att jobbet är så omväxlande:
– Det är alltifrån att hämta en avliden till att sätta ihop en brudbukett och köra ut soffor.
Katarina Norén håller med, och slår även ett slag för sammanhållningen i butiken.
– Vi trivs med varandra och kompletterar varandra bra, säger hon.
Det gäller för övrigt inte bara inom butikens fyra väggar – Eva och Katarina tycker också att samarbetsklimatet mellan handlarna i Malå är bra.
Men allt har ett slut, även de tre engagerade kvinnornas tid som ägare av företaget. Nu har de, med ålderns rätt, börjat förbereda en försäljning.
Det gör de med hjälp av projekt Cocoon, där de får professionell hjälp med allt som har med ägarbytet att göra.
Samtidigt har de valt att skynda långsamt. Målet är att försäljningen ska vara klar inom två och ett halvt år, det är viktigare att det blir rätt än att det går snabbt, därför är de också beredda att gå in och stötta de nya ägarna om de så önskar.
– Vi vill ju att det ska gå bra för dem som tar över, säger Eva.