Enligt landstingets reseservice kontaktades de av Malå taxi i april i fjol med information om att beställningen borde ändras från specialfordon till vanlig taxi.
Varför hörde ni av er angående detta?
– Det var för att kommunen lagt ut resan som handikapp, specialfordon. Men resenären behövde inte det. Det är ju onödigt att sitta och köra specialfordon om det inte behövs eftersom det är dyrare, även om det är till vår fördel, säger Anne-May Samuelsson.
Men resenären hade åkt länge med specialfordon, varför larmade ni inte tidigare?
– Det kan jag inte minnas, men jag tror att hen behövde det i början och sedan fortsatte det som återkommande, vi fick inget meddelande om en ändring. Jag vet inte … vi kör ju bara, men ibland när man ser något konstigt så får man ju ringa och ifrågasätta det, säger Anne-May Samuelsson.
Men enligt de uppgifter som Norran har fått fram är det bara i en bråkdel av de resor som fakturerats som specialfordon, som resenären faktiskt behövt det. Om detta har Anne-May svårt att uttala sig.
– Jag kan faktiskt inte komma ihåg, i så fall måste jag gå tillbaka och se om vi gjort noteringar om detta. Det är länge sedan, säger hon.
Men varför dröjer det ett och ett halvt års tid innan ni larmar. Du säger ju själv att det blir onödigt dyrt för kommunen?
– Det är inte så lätt, när vi ändrade ifjol ändrade så ändrade ju kommunen tillbaka och vi fick skäll från reseservice för att inte följa beställningen.
Ni har ju tjänat pengar på att inte larma om det här?
Ja, det kanske vi har.
Ni vet om att specialfordon inte behövs, men tar ändå betalt för det. Tänker ni inte betala tillbaka?
– Det vet jag inte. Ingen på kommunen har kontaktat oss om det här. Det är väl inte bara vårt ansvar, känner jag. Vi har kört efter den beställning vi fått, säger Anne-May Samuelsson.