Samverkansöverenskommelsen mellan MalÄ kommun och Gold of Lapland för MalÄ Visitor Center gÀller under tvÄ Är. Syftet Àr att stÀrka den geografiska platsen MalÄ kommun ur ett besöksnÀringsperspektiv.
â MĂ„let Ă€r att platsattraktiviteten ökar och att fler besökare hittar hit samt att befintligt nĂ€ringsliv ges goda förutsĂ€ttningar att utvecklas och vĂ€xa och att nya aktörer etablerar sig i vĂ„r kommun, sĂ€ger Anna-Karin Horney, chef pĂ„ utvecklings- och arbetsmarknadsenheten, MalĂ„ kommun, i ett pressmeddelande.
Under tre Är har Gold of Lapland utvecklat konceptet "MalÄ Visitor Center" i ett Leaderprojekt och tar med sig dessa erfarenheter in i det nya samarbetet. Samtidigt har MalÄ kommun under mÄnga Är drivit turistinformationen och tar i sin tur med sig all den erfarenheten.
För första gÄngen pÄ över tio Är har MalÄ kommun nu en verksamhet med sÀrskild avsatt personell resurs för arbete med kommunikation och marknadsföring för hela MalÄbygden.
â Det kĂ€nns bra att vi tillsammans fĂ„r den hĂ€r möjligheten att skapa nĂ„got nytt, anvĂ€nda vĂ„ra olika styrkor och hitta en bra framtida lösning för besöksnĂ€ringen i kommunen, sĂ€ger Anna Israelsson, Gold of Lapland.
Lösningen innebÀr att den tidigare turistinformationen, som funnits pÄ biblioteket i MalÄ, nu blir digital. Kerstin Andersson som sedan tidigare arbetar pÄ turistbyrÄn kommer att sitta tillsammans med Gold Of Lapland pÄ Hotell Tjamstan torsdagar och arbeta med den digitala turistinformationen.
â Jag ser framemot att tillsammans med Anna pĂ„ Gold of Lapland fokusera pĂ„ den digitala informationen och servicen, avslutar Kerstin Andersson.