Norran kunde i måndags avslöja hur Malå taxi tjänat över 140 000 kronor på en felaktig färdtjänstbeställning från Malå kommun. Det handlar om en funktionshindrad resenär som inte behövde den dyrare specialtaxin, men ändå haft en sådan beställning.
Taxibolaget kör efter beställningen i åtminstone ett och halvt års tid, innan de meddelar reseservice att ”det är onödigt dyrt för kommunen”. Då ändrar reseservice till en vanlig, billigare taxi. Det är i april 2017. Men strax därpå, i maj, ändrar kommunen tillbaka till den dyrare taxin.
Taxi tjänade på kommunens miss – larmade först efter 1,5 år Malå taxi: ”Jag kan faktiskt inte komma ihåg”Varför taxibolaget dröjt så länge med att larma kan taxi idag ”inte minnas.” Och varför kommunen ändrar till den dyrare taxin igen, när precis fått tillbaka den billigare, vill kommunen inte säga något om, utan hänvisar till sekretess.
Mejlen avslöjar
Men det visar sig snart att en del av detta bottnar i ett missförstånd. Det framgår av en mejldialog mellan kommunen och landstingets reseservice. Den är från mars och april 2017. Kommunen säger sig ha noterat att taxibolaget inte alltid använder sig av specialfordon trots att ”det står i beslutet att de ska göra det”.
Kommunchefen har berättat att han fått ett tips ”om att taxi tog för mycket betalt.” Men dialogen visar att man fick tipset om bakfoten. Istället för att utreda om beställningen kunde vara fel, utreds varför den dyrare taxin inte alltid skickats.
Det är klart att det känts onödigt att de skickar den där stora taxin.
Kommunchefen: ”Vi känner inte direkt förtroende för taxibolaget”För att utreda saken ber kommunen en anhörig till brukaren att under en månads tid notera vilka bilar taxi skickar. På en almanacka kryssas dag för dag i, när det är ett specialfordon och när det är en vanlig taxibil. Kommunen kräver sedan tillbaka mellanskillnaden när taxibilen varit vanlig, men faktureringen sagt specialfordon. Det handlar om fyra dagar.
Anhörig får inget veta
Att resenären ifråga inte haft problem de dagar hen fått åka i vanlig bil, noterar kommunen inte. Inte heller talar kommunen med den anhörige som kunnat berätta att en vanlig taxi räcker. När denne fick uppdraget att notera vilka bilar som skickas, trodde hon att det var specialfordonet som var fel.
– Det är klart att det känts onödigt att de skickar den där stora taxin, sa den anhörige tidigare till Norran.
Någon återkoppling från kommunen kommer aldrig.
”Gjorde en tabbe”
Kommunen tror sig nu ha utrett saken, och ändrar alltså inte beställningen till det billigare alternativet. Det gör emellertid taxi. Enligt tips till Norran på grund av att man ”oroats av utredningen”.
Men taxi har inte kommunicerat med kommunen, utan bara med reseservice. Och när kommunen upptäcker förändringen, blir reaktionen motsatt den förväntade – de kräver specialbilen igen. Och därmed höjs kostnaden. Reseservice ber också om ursäkt för att de ändrat till den billigare resan utan att meddela kommunen. I mejlet står:
”Tyvärr så är det vi som gjort en tabbe. Vi fick ett samtal från Malå taxi i början av april där de sa att eftersom XX inte behöver åka specialfordon så räcker det med en vanlig bil.//Jag har påmint personen som gjort ändringen hos oss att alltid kolla med den som är beställare av resan innan ändring och inte bara gå på hörsägen från entreprenaden.”
I augusti 2017 tycks polletten dock trilla ner, för nu ändras beställningen igen. Sedan dess råder det billigare alternativet.
Svar uteblir
Norran har ställt frågor till Jim Lundmark, kommunchef, om han ser någon anledning att utreda dessa eller andra resor mer, samt om han kommunicerat med taxibolaget eller reseservice. Vi har ännu inte fått svar.