Ingen litiumgruva i Varuträsk - men nära beslut om återvinningsfabrik i Skelleftehamn

Malåföretaget Critical Metals har gett upp planerna på att öppna en litiumgruva i Varuträsk men däremot siktar de fortfarande på att starta en fabrik för återvinning av litiumjonbatterier i Skelleftehamn.

" Vi vill naturligtvis helst bygga fabriken här på hemmaplan i Sverige och då lämpligen på det nya industriområdet på Näsudden i Skelleftehamn som ligger nära hamnen", säger Damian Hicks.

" Vi vill naturligtvis helst bygga fabriken här på hemmaplan i Sverige och då lämpligen på det nya industriområdet på Näsudden i Skelleftehamn som ligger nära hamnen", säger Damian Hicks.

Foto: Pressbild

Malå2020-03-31 16:47
undefined
" Vi vill naturligtvis helst bygga fabriken här på hemmaplan i Sverige och då lämpligen på det nya industriområdet på Näsudden i Skelleftehamn som ligger nära hamnen", säger Damian Hicks.

Critical Metals vd Damian Hicks konstaterar att analyserna som gjordes genom diamantborrningar i Varuträsk under 2016 och 2017 inte gav det resultat som man hoppas på.

– Vi hittade helt enkelt inte tillräckligt lovande mineraliseringar. Att fortsätta undersökningarna hade inneburit för stor risk så vi har avslutat projektet i Varuträsk, berättar han.

Istället lägger Critical Metals desto mer fokus på att kunna starta fabriken för återvinning av litiumjonbatterier i Skelleftehamn. Den teknik som ska användas i fabriken har utvecklats av Neometals som är Critical Metals största delägare.

Neometals tog i början av 2019 i drift en pilotanläggning i Montreal i Canada för att finslipa tekniken. Största fördelen med den tekniken är att den är mycket energieffektiv. Neometals räknar med att kunna återvinna 90 procent av materialet i ett litiumjonbatteri. Det handlar då om kobolt, mangan, nickel och litium.

– Resultaten som uppnåtts i Neometals pilotanläggning utvärderas nu av det tyska företaget SMS Group som är intresserade av att ingå i ett joint-venture med Neometals för att kommersialisera anläggningen globalt. I slutet av april räknar vi med att detta joint-venture blir formaliserat, berättar Damian.

Efter att de slutliga resultaten från pilotanläggningen presenteras och joint-venture-avtalet är klart kommer Critical Metals att börja arbeta med miljökonsekvensbeskrivningen.

Damian Hicks är dock orolig för att de långa handläggningstiderna hos svenska myndigheter kan sätta käppar i hjulen för satsningen.

– Vi vill naturligtvis helst bygga fabriken här på hemmaplan i Sverige och då lämpligen på det nya industriområdet på Näsudden i Skelleftehamn som ligger nära hamnen. Men vi måste även undersöka andra möjligheter i Norge och Finland för att ha ett så bra underlag som möjligt inför beslutet om var fabriken ska placeras.

Han räknar med att arbetat med alla ansökningar kommer att ta två år och sedan ska fabriken också byggas, vilket beräknas ta ett år.

– Men naturligtvis hoppas vi att myndigheternas handläggande kan gå snabbare. Så blev ju fallet för Northvolts fabrik i Skellefteå, avslutar Damian Hicks.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!