Hultdin System är ett av företagen som har satt Malå på världskartan. Närmare 75 procent av produktionen går på export och företaget levererar till ett 30-tal länder runt om i världen.
Hultdins tillverkar komponenter till skogsmaskiner och har blivit mest kända för sina timmergripare. Men företaget gör även andra produkter, bland annat kapenheter, dämpare och gripsågar.
– I städer krävs det speciella kranar och gripverktyg för att ta ned träd som står eländigt till. Det är en nisch som växer idag, berättar Fredrik Lundberg.
Från Vindeln
Han har bara varit platschef på Hultdins sedan den 1 oktober. Ändå är företaget långt ifrån nytt för honom.
Fredrik berättar att han har jobbat inom branschen i hela sitt liv. De senaste tolv åren har han varit vd på Vimek i Vindeln, innan dess jobbade han i fjorton år på Indexator på samma ort.
Eftersom de båda företagen har mycket gemensamt med Fredriks nuvarande arbetsgivare har han kunnat följa Malåföretaget på ganska nära håll.
– Jag har alltid varit imponerad av Hultdins framfart ute i vida världen, säger Fredrik.
Tog chansen
När han så kände att det var dags för nya utmaningar och det öppnade sig en möjlighet att kliva på en ny tjänst som platschef i Malå tog han chansen:
– Det känns fantastiskt roligt. Det är en otroligt trevlig arbetsplats med ett bra driv bland de anställda.
Fredrik har också kommit till ett företag som går för högtryck. Personalstyrkan har vuxit med tio personer i år, dessutom beräknas omsättningen öka från drygt 150 miljoner kronor i fjol till närmare 190 miljoner i år.
Man måste ständigt jobba med att vara en attraktiv arbetsgivare. Att få personalen att trivas på jobbet är nyckeln till tillväxt.
Den nye platschefen ser framförallt två orsaker till Hultdins snabba tillväxt: dels att den globala skogsindustrin befinner sig i en extremt gynnsam konjunktur, dels företagets starka varumärke och populära produkter.
Men det finns också utmaningar med att växa så snabbt. Inte minst gäller det att klara personalrekryteringen.
Ambassadörer
– Man måste ständigt jobba med att vara en attraktiv arbetsgivare. Att få personalen att trivas på jobbet är nyckeln till tillväxt. Om personalen blir ambassadörer för arbetsgivaren smittar det också av sig till hela regionen, säger Fredrik.
Hur länge högkonjunkturen håller i sig återstår att se. Men i dagsläget syns inga tecken på en avmattning och då är det emot det som Hultdins måste ladda för, konstaterar Fredrik.
Just nu har företaget även en annan sak att ladda inför – det stora 90-årsjubileet den 24 november.
Öppet hus
Då blir det öppet hus för allmänheten, bildspel om företagets historia, besök av speciellt inbjudna gäster, fika och mycket annat.
– Delar av produktionen ska också vara i drift då. Vi vet att det finns ett stort intresse, många undrar vad som händer innanför dörrarna på Hultdins, säger Fredrik.