– Det här är något som vi brinner för på Nilaskolan så det känns toppen, säger Evelina Hedström, biträdande rektor på Nilaskolan.
Alexander Bodén, projektledare på Ung Företagsamhet, UF, som delade ut priset till Malå kommun, konstaterar att det i Malå finns en stor drivkraft hos såväl näringsliv som skolledning och lärare att i tidig ålder låta eleverna få träna på sina entreprenöriella förmågor.
– Genom aktiviteter och verkliga uppdrag får eleverna inte bara teoretisk kunskap utan även praktisk erfarenhet av att omsätta idéer i handling, säger han.
Alexander Bodén menar att det som sticker ut i Malå är samarbetet som skolan har med näringslivet.
– De har bland annat har fått stöd från arbetsmarknadsenheten med att finansiera en del av en lärares tjänst till att fokusera just på entreprenörskap i skolan, berättar han.
Tanken bakom Malå kommuns satsning med Ung Företagsamhet är att eleverna tidigt ska få introduceras till entreprenörskap och få utveckla sina egna entreprenöriella förmågor. Detta i sin tur kan inspirera till att starta eget företag i framtiden och bidra till att skapa nya arbetsplatser i kommunen.
– Entreprenörskap i skolan är jätteviktigt eftersom det förbereder barnen och ungdomarna för livet efter grundskolan på ett helt annat sätt än den traditionella undervisningen, säger Johanna Stålhandske, förstelärare i entreprenörskap vid Nilaskolan.
Bland annat får elever på högstadiet en snabb utbildning i företagande och tid för att utveckla sin affärsidé, för att slutligen testa att vara företagare för en dag. Dessutom deltar skolan i projektet Röda Tråden, där tanken är att entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom hela skolgången.
– Samarbetet med Ung Företagsamhet har fungerat mycket bra redan från starten. Vi har haft stöd från dem genom hela processen, berättar Erik Lindblom, skolchef i Malå.
UF Västerbotten konstaterar att det som alla kommuner som fått det här priset har gemensamt är att de har skapat en röd tråd av entreprenörskap genom hela skolan, där alla elever oavsett klassrum i kommunen får träna på sina entreprenöriella förmågor. Det finns tydliga strategiska dokument som skolledningen arbetar med samt aktivitetsplaner som lärarna arbetar med för att få till en tydlig progression av det entreprenöriella lärandet.