Peter Gustavsson konstaterar att det inte var helt lÀtt att vÀnja sig vid tanken att sÀlja sitt livsverk till Benny Larsson.
â Han kom in en dag pĂ„ mitt kontor och frĂ„gade om mitt bolag var till salu och efter att ha tĂ€nkt igenom saken ordentligt valde jag att svara ja, berĂ€ttar Peter Gustavsson för Norran.
Han jobbar kvar som arbetsledare för Gustavssons à keri som fortfarande bedriver verksamheten under eget namn.
â Men fusionen pĂ„gĂ„r för fullt och vi kommer sĂ„ smĂ„ningom att ingĂ„ helt och hĂ„llet i Bennys GrĂ€v, sĂ€ger Peter.
Han började för 24 Är sedan sin karriÀr i Äkeribranschen som chaufför i Roland Lundmarks à keri i Adak och Äkte land och rike runt med en lastbil.
â Min pappa jobbade ocksĂ„ dĂ€r sĂ„ det blev ett helt naturligt steg för mig.
1998 kÀnde han sig mogen att starta eget. Peter hade dÄ fÄtt ett erbjudande frÄn Roland att köpa lastbilen som han redan körde.
â Det var en stor investering och dessutom skulle jag skrapa fram ett aktiekapital pĂ„ 100 000 kronor.
För att fixa detta Äkte han till BilmÀklarn i SkellefteÄ och sÄlde sin ögonsten, en sportbil, nÀrmare bestÀmt en röd Audi S2: a.
â Jag Ă„kte dĂ€rifrĂ„n med en gammal Opel Omega och en check pĂ„ 100 000 kronor. Sedan var det bara att starta företaget.
à r 2000 fick han en förfrÄgan frÄn MalÄ kommun om att sköta grÀsklippningen Ät dem. Peter nappade pÄ detta och köpte in en redskapsbÀrare. Detta blev en viktig del av verksamheten och en specialitet som utvecklades var att klippa slalombackar.
â DĂ„ anstĂ€llde jag ocksĂ„ min förste medarbetare som fick ta hand lastbilskörningarna sĂ„ att jag fick mer tid till familjen.
2008 köpte Peter Gustavsson Ove Lundgrens à keri nÀr Ove skulle gÄ i pension.
â DĂ„ utökades fordonsflottan med tre bilar och ytterligare tvĂ„ flisbilar tillkom nĂ€r jag 2010 förvĂ€rvade Adak Entreprenad av Bernt Mörtsell.
Idag fraktar Gustavssons bland annat flis Ät Setra och grus Ät Swerock.
â En specialitet som vi har Ă€r att bygga vintervĂ€gar pĂ„ myrar för Svea Skog. HĂ€r anvĂ€nder vi vĂ„r pistmaskin. Vi plogar bort snön, nĂ€r myren frusit cirka 70 centimeter Ă€r vĂ€gen klar för trafik med 74-tons lastbilar.
2008 bildade Peter och fyra andra företagare Lapice AB. Verksamheten bestod i att ploga upp isbanor som underleverantör till olika biltillverkare anvÀnde. De gjorde detta i nÄgra Är men nÀr bolaget tappade kunderna till större aktörer i Arjeplogstrakten blev bolaget vilande.
2016 köpte Peter bolaget och löste ut de andra delÀgarna. Han hade dÄ fÄtt kontakt med den österrikiske företagaren Werner Gusenbauer som erbjuder sina kunder bilevent pÄ isbana med kraftfulla Subarubilar.
â Lapice ingĂ„r numera i Gustavssons Ă„keri och vi har de senaste Ă„ren plogat och underhĂ„llit banorna pĂ„ MalĂ„trĂ€sket för event under fem veckor varje vinter, berĂ€ttar Peter.
Bennys GrÀv, som nu tar över rodret för Gustavssons à keri, har cirka 150 anstÀllda och 2021 omsatte de cirka 228 miljoner kronor. Samma Är omsatte Gustavssons à keri cirka 15 miljoner kronor.
â Egentligen var det lite för tidigt att sĂ€lja. Jag fyller 50 nĂ€sta Ă„r och hade nog tĂ€nkt driva företaget betydligt lĂ€ngre. Men jag fick ett bra bud frĂ„n Benny och nu ingĂ„r vi i ett större entreprenadföretag och har mera muskler. En annan aspekt var att ingen av mina tvĂ„ barn vill bli företagare, avslutar Peter Gustavsson.