Peter Gustavsson konstaterar att det inte var helt lätt att vänja sig vid tanken att sälja sitt livsverk till Benny Larsson.
– Han kom in en dag på mitt kontor och frågade om mitt bolag var till salu och efter att ha tänkt igenom saken ordentligt valde jag att svara ja, berättar Peter Gustavsson för Norran.
Han jobbar kvar som arbetsledare för Gustavssons Åkeri som fortfarande bedriver verksamheten under eget namn.
– Men fusionen pågår för fullt och vi kommer så småningom att ingå helt och hållet i Bennys Gräv, säger Peter.
Han började för 24 år sedan sin karriär i åkeribranschen som chaufför i Roland Lundmarks Åkeri i Adak och åkte land och rike runt med en lastbil.
– Min pappa jobbade också där så det blev ett helt naturligt steg för mig.
1998 kände han sig mogen att starta eget. Peter hade då fått ett erbjudande från Roland att köpa lastbilen som han redan körde.
– Det var en stor investering och dessutom skulle jag skrapa fram ett aktiekapital på 100 000 kronor.
För att fixa detta åkte han till Bilmäklarn i Skellefteå och sålde sin ögonsten, en sportbil, närmare bestämt en röd Audi S2: a.
– Jag åkte därifrån med en gammal Opel Omega och en check på 100 000 kronor. Sedan var det bara att starta företaget.
År 2000 fick han en förfrågan från Malå kommun om att sköta gräsklippningen åt dem. Peter nappade på detta och köpte in en redskapsbärare. Detta blev en viktig del av verksamheten och en specialitet som utvecklades var att klippa slalombackar.
– Då anställde jag också min förste medarbetare som fick ta hand lastbilskörningarna så att jag fick mer tid till familjen.
2008 köpte Peter Gustavsson Ove Lundgrens Åkeri när Ove skulle gå i pension.
– Då utökades fordonsflottan med tre bilar och ytterligare två flisbilar tillkom när jag 2010 förvärvade Adak Entreprenad av Bernt Mörtsell.
Idag fraktar Gustavssons bland annat flis åt Setra och grus åt Swerock.
– En specialitet som vi har är att bygga vintervägar på myrar för Svea Skog. Här använder vi vår pistmaskin. Vi plogar bort snön, när myren frusit cirka 70 centimeter är vägen klar för trafik med 74-tons lastbilar.
2008 bildade Peter och fyra andra företagare Lapice AB. Verksamheten bestod i att ploga upp isbanor som underleverantör till olika biltillverkare använde. De gjorde detta i några år men när bolaget tappade kunderna till större aktörer i Arjeplogstrakten blev bolaget vilande.
2016 köpte Peter bolaget och löste ut de andra delägarna. Han hade då fått kontakt med den österrikiske företagaren Werner Gusenbauer som erbjuder sina kunder bilevent på isbana med kraftfulla Subarubilar.
– Lapice ingår numera i Gustavssons åkeri och vi har de senaste åren plogat och underhållit banorna på Malåträsket för event under fem veckor varje vinter, berättar Peter.
Bennys Gräv, som nu tar över rodret för Gustavssons Åkeri, har cirka 150 anställda och 2021 omsatte de cirka 228 miljoner kronor. Samma år omsatte Gustavssons Åkeri cirka 15 miljoner kronor.
– Egentligen var det lite för tidigt att sälja. Jag fyller 50 nästa år och hade nog tänkt driva företaget betydligt längre. Men jag fick ett bra bud från Benny och nu ingår vi i ett större entreprenadföretag och har mera muskler. En annan aspekt var att ingen av mina två barn vill bli företagare, avslutar Peter Gustavsson.