När stormen Hans drog in över Sverige i augusti orsakade det enorm förödelse i delar av Malå och Norsjö kommuner.
Många skogsägare drabbades hårt och när den första chocken lagt sig ställdes de inför nästa dilemma: hur ska de få ut det stormskadade virket ur skogen?
Det måste också ske snabbt – om träden blir liggande riskerar granbarkborrar att ta över och stora virkesvärden att gå förlorade.
För att lösa det beordrades maskinlag från andra delar av Västerbotten och Norrbotten att snabbt komma hit.
– Vi haft fruktansvärt mycket resurser, säger Richard Holmgren, virkesköpare vid Sveaskog, som är den största markägaren i området.
Han berättar att en del avverkningsgrupper nu har åkt härifrån. Men arbetet pågår fortfarande och det har rullat på riktigt bra, enligt Richard Holmgren:
– Vi har haft tur med vädret. Det är nu den sista tiden som produktionen har gått ner. Kylan förra veckan var värst, vi hade minus 40 grader och då stod maskinerna hela veckan.
Annars är det ofta snödjupet som ställer till det när man avverkar stormfälld skog. Eftersom träden ligger ned riskerar de att försvinna under snötäcket.
– Vi blev tvungna att dra ner när den sista snön kom. Då snöade det ganska mycket. Men om vi hade fått allt som kom vid kusten hade det varit ännu värre, konstaterar Richard Holmgren.
Han berättar att de hittills har avverkat omkring 350 000 kubikmeter. Dessutom har Sveaskog köpt drygt 80 000 kubikmeter av privata skogsägare, varav över 70 000 har avverkats.
– Nästan alla områden där det var helt kalt har vi avverkat bort. Sedan är det kvar fläckar, en del är fina poster att ta i maj då snön är borta och vägarna håller, säger Richard Holmgren.
Överhuvudtaget gäller det att planera avverkningarna efter läget, årstiden och de förhållanden som råder.
Just nu är det vinterposter som gäller och då handlar det också om att anlägga vintervägar på tjälad mark.
Hinner ni ta vara på allt?
– Riktigt allt går aldrig att ta reda på. Men vi kommer att köra till semestern, sedan ska vi fortsätta så länge det finns vindfällen.
– Det går faktiskt att fortsätta köra även om barken börjar släppa, det finns också ett brännvedssortimant, säger Richard Holmgren.