– Vi har ganska nyligen blivit en femstjärnig campingplats. Tillsammans med övriga medarbetare hoppas jag att vi kan fortsätta att hålla måttet, säger Celia Yoshida Ahlin, ny chef sedan i början av maj.
Hon bor i Ursviken och kommer närmast från en tjänst som samhällschef i Orsa kommun dit hon veckopendlat. I den chefsrollen hade hon ansvar för frågor inom näringsliv, infrastruktur, arbetsmarknad, integration, kultur, turism, fritid och unga.
Hon ska fortsätta att veckopendla men avståndet mellan hem och arbete har blivit avsevärt kortare.
– Ägarna vill växa och bli ännu mer professionella. Därför tackade jag ja när jag fick erbjudandet om jobbet.
Yoshida Ahlin är ny i sin chefsroll på Ansia men känner till anläggningen sedan tidigare som husvagnscampare. Nu ska hon vara med och ta campingplatsen in i framtiden.
– Vi riktar främst in oss på familjer, säger hon om inriktningen på de nyheter som kommer att presenteras.
Hur ser bokningsläget ut inför sommaren?
– Det ser bra ut. Vi har mer förbokat jämfört med förra året och blir det bra väder så blir det en bra säsong.
Motorveckan vecka 30 är ett stort arrangemang. Hur märks det på Ansia?
– Motorveckan är fullbokad. Det är väntelista som gäller.
Har ni några personalrekryteringar på gång?
– Vi håller på att söka en restaurangansvarig till Skogskåtan.
Mellan 1998 och 2004 jobbade Celia Yoshida Ahlin inom Disneykoncernen i USA, bland annat som hotellchef.
Ansia resort ägs sedan 2016 av campingkedjan Svenska Campingpärlor som ingår i koncernen Grönklittsgruppen, Orsa. 2017 fick Ansia sin femte stjärna.
Roland Edlund Affärsliv 24