Ny reguljär utrikeslinje till Skellefteå Airport

Vid ett av seminarierna under torsdagen på Mötesplats Lycksele behandlades trafikinfrastrukturfrågor. Där avslöjade Skellefteå Airports vd Robert Lindberg att minst två nya destinationer är aktuella och även att flygplatsen arbetar med en ny reguljär utrikeslinje.

Kaj Suomela, Anna Pettersson och Eirik Fiva.

Kaj Suomela, Anna Pettersson och Eirik Fiva.

Foto: Lars Westerlund

Lycksele2019-05-23 17:52
undefined
”Det finns ett stort internationellt intresse för Skellefteå, vilket är jätteroligt”, säger Robert Lindberg.

– Vilka destinationer det handlar om kommer vi att kunna berätta om under nästa veckor och jag hoppas att vi kan gå ut med mer information om den reguljära utrikeslinjen inom några veckor. Det finns ett stort internationellt intresse för Skellefteå, vilket är jätteroligt, säger Robert Lindberg till Norran Affärsliv.

Tidigare i veckan berättade flygplanstillverkaren Airbus och flygbolaget Sas att de tecknat en avsiktsförklaring om att inleda forskning kring utvecklingen av el- och hybriddrivna flygplan. Detta är första gången som ett flygbolag och en flygplanstillverkare sätter sig ned för att tillsammans skissa på en storskalig utrullning av elflyg.

– Jag har redan kontaktat dem och framfört tanken om att Västerbotten kan vara ett lämpligt testområde för detta, berättar Robert Lindberg.

Han beklagar att Norwegian nu har valt att lämna Skellefteå.

– De skulle nog ha kommit några år senare när Northvolts satsning i Skellefteå kommit längre.

Han presenterade också de visioner som Skellefteå Airport har i sin masterplan. I den presenteras en prognos som visar på att flygplatsen kommer att nå 500 000 resenärer år 2030.

undefined
”Jag skulle vilja att det byggdes en järnväg mellan Mo i Rana och Storuman. Det skulle ge möjligheter till ett utökat samarbete mellan öst och väst”, säger Arne Lagnset.

Arne Lagnset, från Indre Helgeland Regionråd, berättade om vad som pågår i regionen Helgeland där Mo i Rana är den största staden. Där satsas det nu på en ny storflygplats som kan ta emot jetplan. Den ska då ersätta de små flygplatserna i Røssvoll och i Mosjøen. I augusti 2017 tog statsminister Erna Solberg det första symboliska spadtaget till den nya flygplatsen.

Han passade också på att lyfta fram en av sina egna hjärtefrågor.

– Jag skulle vilja att det byggdes en järnväg mellan Mo i Rana och Storuman. Det skulle ge möjligheter till ett utökat samarbete mellan öst och väst, säger Arne Lagnset.

Mathias Lindström, direktör för Kvarkenrådet, berättade bland annat om den nya färjan som ska sättas in mellan Vasa och Umeå. Den ska vara klar till valborg 2021.

– Det blir den mest miljövänliga färjan i världen, berättar Mathias.

undefined
”Det blir den mest miljövänliga färjan i världen”, berättar Mathias Lindström.

NLC Ferry, bolaget bakom Wasaline, ägs av Vasa stad och Umeå kommun.

– Det är fantastiskt att två kommuner i olika länder kunnat samarbete för att få till den här lösningen.

En ny vinkling av Mötesplats Lycksele för 2019 var det nordiska perspektivet.

– Vi har ett unikt samarbete, kanske det bästa i världen, säger Kaj Suomela, landskapsdirektör vid Österbottens förbund.

undefined
Kaj Suomela, Anna Pettersson och Eirik Fiva.

Samarbetet mellan de tre regionerna har främst handlat om infrastruktur, väger och båtar. Nu vill regionerna fokusera mer på människor, det folkliga, till exempel vill man se fler samarbeten kopplade till turism, hälsa och sjukvård och utbildning.

– Får vi till ett starkare samarbete kan vi öka potentialen att komma loss från de barriärer som håller oss isär. Jag vill jobba med att undanröja administrativt krångel, berättar Anna Pettersson, regional utvecklingsdirektör i Västerbotten.

Eirik Fiva, direktör vid det internationella kontoret vid Nordland Fylkeskommune vill se fler stora strategiska projekt.

– Via nätverket Northern Sparsely Populated Areas kan vi även bedriva lobbying mot våra tre huvudstäder, avslutar han

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!