Semestrar i rullande rariteter

Många gamla husvagnar lever vidare genom ägarnas varsamma omsorg. Under Motorveckan i Lycksele vimlar det av nostalgiska återblickar från husvagnens barndom och flera av dem används flitigt av sina ägare, rapporterar VK.

Familjen från Lycksele samlas runt deras gamla retrohusvagn. Från vänster Ronny Nilsson, Anita Haglund, Isabelle Nordin med dottern Vera.

Familjen från Lycksele samlas runt deras gamla retrohusvagn. Från vänster Ronny Nilsson, Anita Haglund, Isabelle Nordin med dottern Vera.

Foto: Jan Johansson

Lycksele2022-07-30 10:00

Lyckselebon, Ronny Nilsson, skulle köpa en entusiastbil och blickarna föll på en Amazon kombi. När han skulle hämta bilen passade han på att fråga om det fanns något annat fordon som var till salu. Det fanns det inte, men ägaren visade upp en gammal husvagn som stått undangömd en längre tid, berättar VK.

– Det var en gammal SMV som hade stått i ett förråd och den var helt orörd. Husvagnen hade heller inte blivit fuktskadad och jag köpte den på en gång, säger Ronny Nilsson.

undefined
Familjen från Lycksele samlas runt deras gamla retrohusvagn. Från vänster Ronny Nilsson, Anita Haglund, Isabelle Nordin med dottern Vera.

Sedan dess har den kommit till flitig användning varje år. Både under semestrar och som tillfällig gäststuga. I lördags fick den också hänga med Ronny Nilssons gamla Volvo PV på utställningen i Lycksele under Motorveckan.

– SMV:n har varit väldigt bra att ha. Jag har själv övernattat i den och när det kommer bekanta så kan de bo där. Det är ganska gott om utrymme för att vara en sådan liten vagn, säger Ronny Nilsson.

undefined
En äldre VW med en tysk husvagn från 1960-talet.

Många av de gamla retrohusvagnar som rullar längs våra vägar kommer från husvagnens barndom på 1960-talet. Det var enkla vagnar, men förvånansvärt bra utrustade. Flera modeller hade gasoldriven värme, kylskåp och tvättmöjligheter. Det går däremot inte att jämföra med dagens husvagn som närmast kan liknas vid en minivilla.

Inredningen är också ganska spartansk i Kent Grens tyska husvagn Eriba från 1964 som han drar med sin VW bubbla.

– Det är ju ingen vintervagn som de byggde på den tiden. Jag tror isoleringen är tre centimeter tjock. Den är däremot bra att ha när jag åker ut på träffar sommartid. Man har ju någonstans att sova, säger Kent Gren.

undefined
Kent Gren från Skellefteå tillbringar mellan 15 och 20 nätter i sin nyrenoverade husvagn per år.

Liksom många andra ägare av retrohusvagnar har Kent lagt ned många timmar på att rusta upp sin gamla husvagn och i dag är den i ett strålande skick. Den ser nästan ut att vara nyuttagen från fabrik. Han vill däremot inte svara på vad det kostat att få den i ett perfekt skick.

– Den är helrenoverad och jag vill nog heller inte veta vad det kostat i pengar. Den ska ju inte bara gå att använda. Man vill ju att den ska passa till bilen. Den har i princip förvandlats från skogskoja till en fungerande husvagn, säger Kent Gren.

undefined
Gasoldrivet kylskåp var högsta modet i många gamla husvagnar.

Är det ingen modernitet som du saknar i en sådan gammal husvagn?

– Eftersom jag åker runt själv så går det bara bra att bo i husvagnen. Den är ju lite liten, men det brukar gå bra ändå. Det enda jag kan tänka mig sakna i husvagnen är väl en toalett, säger Kent Gren.

undefined
Saabo var ett experiment av biltillverkaren Saab på 1960-talet som inte blev någon större försäljningssuccé i Sverige.

Medan vi pratar retrohusvagnar glider en annan raritet förbi på grusvägen intill. Det är en Saabo husvagn som tillverkades av bilföretaget Saab på 1960-talet eftersom deras motorsvaga bilar behövde en lättare husvagn att dra. Tillverkningen blev ingen större försäljningssuccé. Den pågick mellan 1964 och 1968 och Saabon gjordes bara i 390 exemplar innan den lades ned.

undefined
Dag Ingr och Siv Kosmo tillbringar hela sin semester i sin gamla välskötta husvagn.

Man slås också av mångfalden när det gäller olika märken bland retrohusvagnarna. Det norska paret Dag Ingr och Siv Kosmo med sin lilla pudel Elita hade fått specialtillstånd att campa inne på Gammplatsen med sin gamla retrovagn från 1969.

– De var fullt på campingen när vi kom hit så vi fick ställa upp oss härinne, säger Siv Kosmo.

Husvagnen är en Bjölseth från 1969 och den har genomgått en totalrenovering efter att den kom i deras ägo.

– När vi hittade den här som var till salu fick vi börja med att dra av ytterväggen och ersätta mycket av träreglarna som ruttnat upp. Sedan tätade vi hela vagnen. Nu är den helt restaurerad, säger Dag Ingr.

undefined
Glada minnen från tidiga semestrar väcks till liv när Siv Kosmo blickar ut över den gamla husvagnens originalinredning.

Den nyrenoverade husvagnen väcker också gamla goda minnen hos det norska paret. De brukade låna en liknande vagn när de började att träffas som unga.

– Det är jättekul att vi lyckades hitta en liknande husvagn. När vi träffades i 20-årsåldern hade hennes pappa en sådan husvagn och vi brukade få låna den när vi åkte ut på ferier, säger Dag Ingr.

I sommar firar de hela sin semester i husvagnen och de är glada över att de lyckats hitta en husvagn från 1960-talet som klarat av det bistra norska klimatet.

– Det är betydligt mer gamla husvagnar i Sverige än i Norge. Vi är väldigt nöjda med att vi kunnat renoverat den här i originalskick, säger Siv Kosmo.

undefined
Ingen semester är fullbordad utan det norska kungaparet på plats.

De gamla husvagnarna är också väldigt lätta. De både väger lite och är smidiga att dra med sig. På Gammplatsen i Lycksele hittar vi en som drogs av en Fiat 600 med sina cirka 20 hästkrafter. Ägare till ekipaget är Gunnar Eriksson från Arvidsjaur som var ute på semester med sin fru Sawitri.

– Det här är ett lämpligt ekipage för vår del. Vi körde hit i två etapper och stannade i Bredsele på dans i går kväll. Man ska inte ha så bråttom när man är ute och åker, säger Gunnar Eriksson.

undefined
Gunnar och Sawitri Eriksson från Arvidsjaur tar det lugnt i trafiken med sitt husvagnsekipage.

Husvagnen är en svensk RMS som tillverkades under ett par års tid i början av 1960-talet i Skultuna. Vagnen väger 400 kilo och den lilla fiaten får dra 450 kilo så de är väl anpassade till varandra. Den har bara haft en ägare och Gunnar Eriksson är väldigt stolt över sin husvagn som är i originalskick.

– Jag hade tänkt att lacka om den, men den är så fin så jag ångrade mig. Allt är original i husvagnen. Till och med gardinerna är kvar från den tiden. Jag tycker att det finns alla bekvämligheter som man behöver i den här vagnen. Det är också kul när vi åker runt med en sådan husvagn. Alla vinkar och gör tummen upp när vi passerar, säger Gunnar Eriksson.

undefined
Gunnar Eriksson Arvidsjaur med sin svenska husvagn från 1963.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!