Lurar äldre att köpa tjänster över telefon

Karin Lindmark, konsumentvägledare på Skellefteå kommun, vill nu varna för telefonförsäljare som utger sig sälja en tjänst till Nix-registret. Företaget riktar främst in sig på äldre människor.

12 november 2014 12:06

Företaget säger sig heta Nixservice och de ringer enbart till äldre människor och erbjuder sig att ta hand om deras spärr på Nix-registret. Något som, enligt Karin Lindmark, inte behövs då tjänsten Nix gäller tillsvidare. Den riktiga Nixtelefon samarbetar överhuvudtaget inte med det här företaget och har även gått ut med en varning om Nixservice på sin hemsida.

– Företaget påstår att de måste förnya spärren vart tredje år, men det stämmer inte, säger hon.

Telefonförsäljarna kör en hård övertalningskampanj mot personerna de ringer till och struntar ofta i att personen svarar nej. Karin Lindmark får in samtal från både drabbade äldre och anhöriga till lurade varje dag.

– En kvinna ringde till mig och berättade att hennes anhöriga, som var dement, hade fått hem en faktura från företaget. Det känns fruktansvärt oseriöst, fortsätter hon.

Företaget sköter försäljningen från Malta och Karin Lindmark ringde upp och frågade varför de sålde en tjänst som inte behövs.

– Utifrån den information jag har fått från samtalet tycker jag att det rör sig om ett bedrägeri som ska polisanmälas, säger hon och tillägger:

– De har en uttänkt idé att de ska lura äldre och det gör mig riktigt förbannad. Och de är tyvärr inte det enda företaget som riktar in sin telefonförsäljning mot äldre.

Just nu toppar företaget Skellefteå kommuns lista på oseriösa företag som har fått flest klagomål av konsumenter och enligt Karin Lindmark är företaget bland de värsta hon har haft att göra med.

– Jag kan tänka mig att många betalar fakturan för att de vill göra rätt för sig. De säljer mot hela Sverige och de tjänar säkert jättemycket pengar på det här.

Karin Lindmark poängterar att man aldrig ska betala för något som man inte har beställt.

– Samla kraft och mod och bestrid, uppmanar hon.

Ett annat råd är att aldrig tacka ja till tjänster som säljs via telefonen.

– Se till att avsluta samtalet snabbt. Säg nej tack jag köper aldrig på telefon och lägg på. Det bästa är att aldrig börja prata med dem.

Norran har försökt att nå Nixservice för en kommentar.

Så bestrider du ett köp från telefonföretagSvårare att bryta avtal från telefonförsäljning
Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ulrika Andersson