I förra veckan blev en fotgängare påkörd vid en busshållplats mellan Lund och Klutmark, väster om Skellefteå. Det är inte den första incidenten som har skett utefter länsväg 814. De boende i området är oroade över den ökande trafiken och att människor kör för fort längs vägsträckan.
– Man skulle inte våga släppa barnen på cykel här, säger Barbro Jonsson, boende i Klutmark och Anki Lundmark i Lund håller med.
– Trafiken ökar hela tiden. Vi har bland annat timmerbilar och fordon som transporterar vindkraft som passerar.
Svante Jonsson med dottern Freja i barnvagnen har bott i byn Lund sedan 2016. Han berättar att trafiken ökat med över 40 procent mellan åren 2013 – 2017.
– När de byggde om Burträskvägen blev det jättestor skillnad. Många åkte den här vägen istället. Vi har en i byn, han går alltid med sin hund och han har plockat några backspeglar när de kört förbi för nära.
Bengt Markusson, boende närmare Klutmark berättar att de hållit på med den här frågan i över 30 års tid.
– Vi har en flaskhals här uppe och det är kanalbron. Olyckorna har skett därifrån och ner mot stan.
Polisen i Skellefteå upplever också att det körs alldeles för fort längs vägen.
– Det är en hyfsat smal väg och det är rätt mycket trafik. Ett problem är att det går lite för fort överlag. Det är önskvärt med en gång- och cykelbana. Det är ett rimligt avstånd från stan. När ungdomar ska till kompisar behöver de inte vara på vägen heller, berättar Magnus Holmqvist, trafikpolis.
Den senaste trafikmätningen som gjordes i juni i fjol visar att var fjärde fordon som passerar gör en hastighetsöverträdelse och att 85 procent av fordonen kör 75 km/h eller lägre.
Skellefteå kommun arbetar för att det ska bli en gång- och cykelbana vid Skråmträskvägen. De har lämnat in önskemål om utbyggnad till Region Västerbotten som tilldelar medel till olika objekt inom länstransportplanen.
– Vi har upprepade gånger påtalat behovet av och önskemålen om en GC-bana längs med väg 814 från cirkulationsplatsen vid Lejonströmsvägen och vidare västerut, genom Lund och till Klutmark. Just nu finns det ingen budget för detta objekt i länstransportplanen, berättar Elin Blom, trafikplanerare vid kommunen.
Per Johansson, åtgärdsplanerare vid Trafikverket berättar att det finns ett förslag om att göra en utredning på sträckan.
– Vi ska börja tänka på den. Vi har fått in en del synpunkter från medborgare efter vägen. Vi ska titta djupare på vad det finns för lösningar och vad som är problemet.
När kan den utredningen starta?
– Just nu utreder vi sträckan Medle-Myckle på norra sidan älven, där vi har liknande problem. För Skellefteås del så är den här sträckan lyft som en tänkbar kandidat för att utredas. Men det handlar också om vad det finns för finansiering.
Ska det behöva hända någonting allvarligt innan någonting görs?
– Vi får titta på om vi kan göra någonting på kort sikt. Vi kanske behöver göra en ny hastighetsmätning om det går för fort, sätta upp några hastighetsdämpande åtgärder. Sedan får vi se hur mycket fordon som går där om vi kan sätta upp hastighetskameror. Det går lite fortare än att bygga en GC-väg.
Vad är snabbaste sättet för att öka trafiksäkerheten?
– Vi kan göra hastighetsdämpande åtgärder på väl valda ställen, typ mobila chikaner. De går ganska fort att få ut. Men även avsmalningar som blir mer permanenta hinder. Men det finns också brister som behöver lösas på andra vägar.
Maud Ericsson är strateg för infrastruktur vid Region Västerbotten. Hon berättar att den 8,5 kilometer långa gång- och cykelbanan utefter Skråmträskvägen inte funnits med tidigare i diskussionerna.
– Den har kommit in nu som en prioritering från Skellefteå kommun. Man ska först göra en åtgärdsvalstudie innan den ens blir aktuell i länstransportplanen. Skellefteå kommun har prioriterat den här som en av flera tänkbara till Trafikverket för utredning.
Det är till 2024 som den finns med som en tänkbar kandidat men det är inte bestämt än vilka som går vidare.
– Ett första steg är att den blir prioriterad för en åtgärdsvalstudie. Vi har sett att det är ett extremt tryck i hela länet nu när folk flyttar ut och vill cykelpendla.
I länstransportplanen som är beslutad för åren 2022-2033 finns 274 miljoner kronor avsatta till gång- och cykelvägar i Västerbotten.
Olycksstatistik
I förra veckan blev en fotgängare påkörd vid en busshållplats vid Skråmträskvägen, inte långt från Medledammen.
28 oktober 2016: Timmerbil kör in i räcket på bron, timmer lossnar och hamnar i diket. Broräcket demoleras.
26 juli 2016: Korsningen Klutmark-Medledammen: Två bilar kolliderade, fyra personer var inblandade i olyckan. Räddningstjänst, polis och ambulans tillkallades
17 juli 2011: Två personbilar kolliderade i korsningen Klutmark-Medledammen
30 juni 2011: En moped med två personer kolliderade med en personbil i korsningen Klutmark-Medledammen. Föraren av mopeden samt passageraren fördes till Skellefteå lasarett med lindriga skador
September 2000: Dödsolycka, cyklist påkörd av personbil
Källa: Polismyndigheten Skellefteå, 2017