I onsdags kunde vi berätta att det planerades för en utställning på isen i Luleå skärgård. Nu kan personerna bakom berätta mer. Det är den Manhattanbaserade konstorganisationen Apexart som står bakom utställningen och verk av ett tiotal konstnärer kommer att placeras långt ute i skärgården.
Den exakta platsen är inte fastslagen ännu.
Enligt verksamhetschefen vid Apexart, Elizabeth Larison, finns det inga förhoppningar alls att utställningen kommer bli besökt på grund av dess placering. När vi via mail låter meddela att Luleåborna inte räds en rejäl skotertur på fruset vatten kommer ett gillande svar tillbaka.
– Det är bra att veta att lokalbefolkningen inte är rädda för att ta sig dit!
Men varför göra en utställning som ingen kan besöka?
Enligt Elizabeth Larison finns det planer för att ha en större bevakning på internet och utställningens typ och syfte spelar också in. Utställningen är kopplat till klimatförändringarna och tanken är att konstverken ska gå under när isen smälter bort. På samma sätt som växter, djur, öar, städer och i slutändan även människor riskerar att göra om temperaturen stiger.
Samtidigt är utställningen, enligt den officiella beskrivningen, en kritisk passning till hur konstvärlden ser ut i dag där för mycket kraft läggs på att producera verk till försäljning. I och med att dessa, i vissa fall dyrbara, konstverk går till botten bryts cirkeln.
Följande konstnärer finns uppsatta att bidra med verk till utställningen: Nika Fontaine, Nadira Husain, Jonathan Monk, Olaf Nicolai, Peter Niemann, Eliana Otta, Martha Rosler, Stefanie von Schroeter, Veit Schütz och Joulia Strauss.
– Några av konstnärerna är ganska kända och etablerade. Men vi är inte en vinstdrivande organisation så för oss är inte det vårat fokus, säger Elizabeth Larison.
Apexart representerar inte specifika konstnärer utan ger en möjlighet till den som har en utställningsidé att få den genomförd.
– Vårt uppdrag är att skaka om och decentralisera existerande hierarkier inom konstvärlden genom att skapa möjligheter för kreativa att skapa och låta våra följare rösta på olika utställningsidéer. De flesta av våra utställningar är utvalda av vår internationella publik via våra öppna ansökningar. "Goodbye, World", exempelvis, var rankat tvåa av 400 ansökningar och bedömt av 500 personer runt om i världen, säger Elizabeth Larison.