Det framgår av Trafikverkets inriktningsunderlag som presenterades tidigare i höst. Inriktningsunderlaget ska ligga till grund för en ny nationell infrastrukturplan för perioden från 2022 samt för regeringens infrastrukturproposition som väntas i mars nästa år.
Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå är ett av sju större objekt i den nu gällande planen som Trafikverket inte har nog med pengar för att kunna färdigställa i tid, innan 2033. Behovet uppgår till 30,7 miljarder kronor varav Norrbotniabanan står för 400 miljoner kronor.
– Vi är tämligen frustrerade över underlagets innehåll och inriktning, kommenterar Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB som har till uppgift att säkra finansiering och resurser.
Enligt Trafikverkets inriktningsunderlag kan Norrbotniabanan tidigast öppna för trafik 2034, på sträckan Dåva–Skellefteå.
– Det är oacceptabelt, det är ännu längre tid än den som finns i den nationella planen. Då innebär det att tio år efteråt börjar vi närma oss Luleå. Det är fullständigt otänkbart att man skulle ha det perspektivet, säger Gusten Granström.
Gusten Granström tar upp januariöverenskommelsen mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet där partierna är överens om att planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras.
– Vad innebär det konkret? Det måste vi få svar på snart, säger Gusten Granström.
Norrbotniabanan sökte finansiering från EU:s fond för ett sammanlänkat Europa för att kunna fortsätta planeringen av järnvägen mot Luleå, men fick nej.
– Att tänka sig att vi skulle behöva avbryta för att vi saknar pengar till fortsättningen, det är orimligt, säger Gusten Granström.
– När vi pratar om 400 miljoner kronor är det ungefär de pengarna man bedömer behövs för att fortsätta planeringen mellan Skellefteå och Luleå. Det börjar bli väldigt akut. Vi har en organisation med cirka 80 personer, att avveckla den och sedan starta om, det görs inte på en kafferast. Vi pratar om år.
Hur snabb behöver ni få besked?
– Vi behöver få besked så att vi känner oss trygga att det här kommer att lösas. Under första halvåret nästa år behöver vi absolut veta hur det ser ut, säger Gusten Granström.
I den nationella planen för 2018–2029 finns sju miljarder kronor avsatta för Norrbotniabanan, men sträckan Umeå–Skellefteå beräknas kosta 13 miljarder kronor.