Regeringens löfte: Hela Norrbotniabanan ska byggas

Hela Norrbotniabanan ska byggas – ända till Luleå. Löftet levererades av miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på fredagen. Men det kom inget besked om nya öronmärkta pengar till satsningen.

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på fredagens pressträff.

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på fredagens pressträff.

Foto: TT

Luleå2021-04-16 11:11

Beskedet om att planeringsarbetet för att färdigställa hela Norrbotniabanan ska intensifieras kom när ministrarna offentliggjorde regeringens infrastrukturproposition vid en pressträff på fredagsförmiddagen.

– Norrbotniabanan kan färdigställas. Hade den inte tagits bort av den borgerliga regeringen hade den stått färdig nu. Nu rättar vi till det, säger Per Bolund (MP), miljö- och klimatminister, och syftar på att Alliansen tog bort Norrbotniabanan ur planen efter valsegern 2006.

Projektet är extra viktigt med tanke på de stora industriinvesteringarna i norra Sverige, säger Bolund:

– Vi måste ha ett robust transportsystem som klarar alla leveranser. Det är en enormt viktig investering för att hela Norrland ska fungera och för att vi ska kunna transportera allt det gods världen väntar på. Vi vill att det ska transporteras hållbart och då måste vi bygga järnväg.

Sedan tidigare finns Norrbotniabanans etapp mellan Umeå och Skellefteå i planen, men utan att vara fullt finansierad. Något besked om ytterligare finansiering för att kunna fullfölja järnvägsbygget lämnades inte på fredagens pressträff, mer än att det finns utrymme i den totala ramen för infrastrukturinvesteringar.

– Med de här ramarna skapas förutsättningar, sedan är det inte förrän regeringen beslutar om nationell plan vi kan ta ställning till alla objekt och etapper, säger Tomas Eneroth och tillägger att Norrbotniabanan har goda förutsättningar dels eftersom januaripartierna är överens om satsningen, dels eftersom EU pekat ut projektet som intressant vilket ökar möjligheterna till finansiering därifrån.

Ramen för åtgärder i transportinfrastukturen 2022–2033 är enligt regeringen den största någonsin. Ramen uppgår till 876 miljarder kronor för perioden, vilket är 176,5 miljarder kronor mer än 2018–2029.

Förutom Norrbotniabanan ingår bland annat nya höghastighetsjärnvägar mellan de tre storstäderna i planen. Medlen för järnvägsunderhåll ökas med 40 miljarder till 165 miljarder kronor och 197 miljarder satsas på vägunderhåll, en ökning med 33 miljarder.

Vi återkommer med mer information.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!