Läsarreaktionerna har varit starka efter den dramatiska polisjakten i Norra Sunderbyn i lördags, som slutade med att den manlige mc-föraren i 20-årsåldern kraschade av vägen.
Många tycker att motorcyklisten gjorde fel som inte stannade, medan bybor och även andra anklagar mc-polisen för att ha hetsat den misstänkte innan olyckan var framme.
Fredrik Nilsson, vakthavande befäl vid polisens regionledningscentral, jobbade under lördagen men besluten rörande förföljandet togs inte av RLC.
– Inte ovanligt att vi inte är inkopplade när sånt här händer. Motorcykelpoliser är undantagna från det så kallade skyndsamhetskravet att anmäla förföljanden till RLC.
Han beskriver vidare hur olyckan kom till RLC:s kännedom.
– Helt plötsligt fick vi ett anrop om att en motorcykel hade kört omkull. Ganska snart stod det klart att det var en förare av en polismotorcykel som hade haft ett kortare förföljande av en motorcykel, som sen körde av vägen. Den manlige mc-föraren klagade över smärtor i ryggen efter olyckan, så ambulans tillkallades direkt.
Enligt vad Norr Media erfar hade jakten på motorcyklisten skett i väldigt höga hastigheter längs Riksväg 97 innan olyckan var framme i Norra Sunderbyn. Hur lång tid förföljandet pågick vill dock inte Fredrik Nilsson kommentera.
– Jag förutsätter att det här får en intern prövning längre fram, och därför vill jag inte uttala mig om det.
Hur nära inpå den misstänkte mc-föraren låg polisföraren i förföljandet?
– Det framgår inte. Oavsett är det inget som vi på RLC efterfrågar, utan även det blir en fråga om intern utredning.
När det gäller polisens rutiner vid liknande förföljanden hänvisar Fredrik Nilsson generellt till Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vilka hjälpmedel som får användas för att stoppa fordon enligt polislagen, den så kallade FAP 104-1.
– Av den framgår det vilka förutsättningar som krävs för att polisen ska kunna inleda förföljanden men också hur vi ska agera när det väl sker. Där spelar rättsläget in, inte bara grövre brottsmisstankar utan även om fordonet framförs på ett vårdslöst och farligt sätt. Här fick vi till oss att det handlade om olovlig körning och hastighetsöverträdelse, säger Nilsson.
Han konstaterar också att mc-polisen i fråga hade slagit i gång den så kallade stoppanordningen vid jakten på mc-föraren.
– Då är det rött och blått ljus som blinkar om vartannat, som innebär att man måste stanna. Om föraren i stället väljer att trycka på gasen, är min uppfattning att det generellt finns fog för att fortsätta med ett förföljande.
Samtidigt står bland annat följande i FAP 104-1: "Är den flyendes farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär allvarlig fara för att någon skadas".
Även omständigheter rörande vägens beskaffenhet, väderleksförhållanden och bebyggelse längs vägsträckan ska vägas in, vilket är av intresse i och med att den aktuella Norra Sunderbyvägen är i uselt skick.
Justitieombudsmannen har tidigare klandrat polisen för att ha hetsat motorcyklister i samband med förföljanden som har slutat med allvarliga olyckor. En polisman i Piteå som stod åtalad för tjänstefel för att ha förföljt en 15-åring på moped genom centrala Piteå friades nyligen men den domen har överklagats av åklagaren.
– Vi har tidigare ärenden i regionen också, där en bil prejades av vägen av polisen men det gick inte ens till åtal, säger Fredrik Nilsson.
Vilken är din generella uppfattning kring hur polisen ska agera när en yngling kör för fort på motorcykel?
– Rent allmänt har vi en skyldighet att ingripa när det begås brott i trafiken och vi ska använda de verktyg som lagstiftaren har givit oss, som innebär att vi både får förfölja och ibland även stoppa fordonen med våld.
Hur nära inpå den misstänkte mc-föraren ska polisen ligga?
– Det är upp till föraren av polismotorcykeln, beror på hastigheter och andra omständigheter.
Hade inte en polishelikopter varit bättre i förföljandet i Norra Sunderbyn?
– Absolut. Men i helgen var polishelikoptern i området på service. Annars använder vi polisflyget ofta i trafikbevakningen och även i förföljanden av fordon.
RLC-befäl Fredrik Nilsson konstaterar att helgens ärende rörande eventuella tjänstefel kommer handläggas vidare av polisens så kallade Särskilda utredningar, något som normalt initieras av den jourhavande förundersökningsledaren i området.
– Jag förutsätter att patrullerna på olycksplatsen har tagit kontakt med dem, det sker alltid när en polisanställd är inblandad i ett trafikbrott. Därför kommer en internutredning att upprättas, säger han.