Inga liggvagnar på de nya nattågen – satsar på komfort

Nu har Trafikverket presenterat underlaget till upphandlingen av nya nattåg till och från norra Sverige, sträckan Stockholm-Narvik. Totalt ska 10 lok och 91 vagnar köpas in – kostnad 5,5 miljarder kronor.

Julhemvändare på Luleå tågstation som ska få bättre komfort i framtiden efter den nya tågupphadlingen.

Julhemvändare på Luleå tågstation som ska få bättre komfort i framtiden efter den nya tågupphadlingen.

Foto: Pär Bäckström/ Frilans

Luleå2023-12-25 12:21

– Det är en stor upphandling som vi går ut med. En omfattande upprustning av vår fordonsflotta, säger Fransisca Ramsberg, överdirektör för Trafikverket.

Liggvagnarna försvinner. Trafikverket satsar på högre komfort när nya nattåg till norra Sverige ska upphandlas.

De nya vagnarna kommer att ha en högre komfort än dagens vagnar som är upp emot 40 år gamla.

– De kommer även att bidra till bättre punktlighet och främja ett hållbart resande, säger hon.

Det är fler än dagens 76 vagnar men i och med att liggvagnarna försvinner bli platserna per vagn något färre.

– Det förfrågningsunderlag som har gått ut i dag motsvarar den kapacitet som vi har i dag, säger Rickard Granlund, chef fordonsresurser Trafikverket.

Kontentan blir färre platser per vagn men längre tåg. Huruvida enskilda individer kan boka plats i en familjekupé eller om ensamresande hänvisas till singelkupéer eller sittvagn återstår att se. Enligt Trafikverket är det en separat fråga upp till operatörerna.

För många resenärer har liggvagnen varit ett lite billigare alternativ för att få ligga ned och sova under resan. Det alternativet kommer inte att finnas kvar i framtiden. 

– Det försvinner. Liggvagnen har fått lite kritik för att man behöver dela med många andra, med många störande moment och osäkerhet. Fördelen är att det blir lättare at fylla tågen.

Och nackdelen är att det blir dyrare för den som vill ligga ner?

– Ja, det kan det bli, säger Rickard Granlund.

I Trafikverkets inriktning ska ett tågset innehålla:

  • Ett ellok med en topphastighet på 200 km/h.
  • Sovvagn med komfortklass premium.
  • Sovvagn komfortklass standard med en mix av familjekupé och singelkupé
  • Sittvagn, med en komfortklass.
  • En multivagn. Sovkupé, sittutrymme för funktionshindrade resenärer.
  • Restaurangvagn. Bistro med sittplatser.

I kraven finns bland annat att vagnarna ska klara kyla ned till minus 40 grader samt att det ska finnas reservkraft vid eventuella stopp för att kunna hålla tågen varma, alternativt kalla om det är sommar.

I dag hyrs tågen av den operatör som kör sträckan om de nya fordonen kommer att påverka hyreskostnaden och därmed biljettpriset kan inte Rickard Granlund svara på.

– Det beror lite på var anbuden landar någonstans men det finns en risk för det, säger han.

– Samtidigt är det något som måste göras. Det är en rejäl satsning där man säkrar upp trafiken till och från norra Sverige under en lång period framåt.

Vad kan då norrbottningarna förvänta sig av framtidens nattåg?

– En betydligt högre komfort, bättre punktlighet och framför allt en bättre resa på alla sätt och vi.,

I och med att vagnarna ska anpassas för en europeisk vagnprofil kommer längden på bäddarna att bli något kortare.

– Dagens bäddar är 200 cm långa och kraven vi kommer att ställa är 195-200 centimeter, så marginellt kortare, säger Rickard Granlund.

Under 2024 ska anbuden utvärderas och kontrakt ska tilldelas 2025. Enligt tidsplanen ska första leverans ske under 2028.

För Trafikverkets överdirektör, Fransisca Ramsberg blev det nattåg upp till Luleå och hon var nöjd med komforten,

– Det var rent och fint. Jag reser väldigt mycket tåg runt hela Sverige, säger hon.

Blir det tåg hemåt nu då?

– Nej, nu blir det flyg, säger Fransisca Ramsberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!