Region Norrbotten satsar under 2018-2019 3,1 miljoner kronor för att hjälpa olika organisationer i länet att positionera sig på en gemensam yta – Norrbottensarenan - vid Almedalsveckan. Under torsdagen träffades en rad representanter som på olika sätt överväger att delta.
– Vi vill skapa en arena där olika parter samarbetar för att lyfta frågor ur norrbottniskt perspektiv, men med relevans för hela Sverige. Det finns en konkurrens mellan regioner kring nationella satsningar och det är viktigt att vi finns på plats på nationella arenor och för vår talan, säger Nils-Olov Lindfors (C), regionråd.
I år är det andra gången som Region Norrbotten tillhandahåller en arena för Norrbotten, som innebär att Region Norrbotten samordnar ett gemensamt norrbottensprogram och står för en lokal, centralt belägen alldeles intill Almedalsscenen, under veckans tre första dagar. Aktörerna använder ett gemensamt kommunikationskoncept, som fokuserar på Norrbotten som en del av Arktis.
Utgångspunkten är fyra områden som är viktiga för en hållbar utveckling: Global konkurrenskraft, Nya handelsvägar, Hållbar samhällsplanering och Forskning och innovation.
Genom Norrbottens Länsungdomsråd får fyra ungdomar möjlighet att jobba på Almedalen som volontärer och arrangera ett eget seminarium i Norrbottensarenan.
– Det finns en debatt kring Almedalen och de ökade kostnaderna för medverkan och svårigheter att nå ut med sitt budskap. Det är en sund debatt och innebär att vår medverkan måste vara noggrant förbered och realistisk i sin omfattning, säger Anna Lindberg, regional utvecklingsdirektör.