LTU har haft problem med lärarutbildningen under lång tid. Examensrätten har hotats vid ett antal tillfällen. De senaste granskningarna som Universitetskanslerämbetet (UKÄ) gjort 2019 och 2020 har resulterat i kritik.
Förra året riskerade LTU att bli av med examensrätten för utbildningarna F–3 och grundskola 4–6. I den nationella granskning som gjordes i år mot ämneslärarutbildningar för gymnasiet anser UKÄ att musik och dans håller bristande kvalitet.
– Tidigare räckte det med att utbildningen i sig höll bra kvalitet. Nu har UKÄ breddat sitt fokus och inkluderat en tydlig forskningsanknytning i sin bedömning. Det är här det finns brister, säger Birgitta Bergvall-Kåreborn.
Hon uppger att samma problem finns vid majoriteten av de svenska lärosätena.
– Inom det utbildningsvetenskapliga området finns det väldigt lite extern finansiering att söka. Skillnaden är stor om man exempelvis jämför med artificiell intelligens. Men det är bra att det uppmärksammas.
När det gäller antalet studenter har trenden varit vikande. 2019 tappade LTU studenter i tre av de sex lärarutbildningarna. Nu syns en ljusning, men inte för en av utbildningarna.
– Förskollärare har haft den tydligaste nedgången och den håller i sig. Det är bekymmersamt.
Bergvall-Kåreborn hoppas att ett nytt format kan ge lärarutbildningen ett lyft. Studenterna ska studera 50 procent och jobba 70 procent. Jo, ni läste rätt. Det blir 120 procent.
– Det ska införas 2021 eller 2022 inom en av utbildningarna. Vi tror att det finns många fördelar. Bland annat att studenterna får en större förståelse för yrket när man samtidigt arbetar. Och att behovet av studielån minskar.
En utbildning är på väg att avvecklas: medieutbildningen i Piteå. Studenttapp och svårigheter att hitta disputerade lärare är anledningen.
– Det finns planer på att starta en ny medieutbildning men när och i vilken form är inte bestämt.
Med anledning av coronavirusets spridning har LTU vidtagit åtgärder inför omstarten i höst. Bland annat kortat ned nolleperioden från en dryg vecka till tre dagar, och förberett sig för undervisning både i mindre grupper och på distans, eftersom lokalerna inte räcker till.
– Vi kommer ha tydlig prio på studenter i årskurs ett. De ska erbjudas studier så nära det traditionella som det går, säger Birgitta Bergvall-Kåreborn.