Sjöfartsverket vill byta ut alla isbrytare

Sjöfartsverket larmar om att isbrytarna i Luleå lidit stort av tidens tand. Motorer går sönder och riskerar besättningens hälsa. Nu hoppas man få finansiering för att byta ut samtliga fartyg.

Isbrytarchefen Anders Dahl vill byta ut hela isbrytarflottan.

Isbrytarchefen Anders Dahl vill byta ut hela isbrytarflottan.

Foto: Mattias Larsson.

Luleå2021-05-06 13:52

– Vi börjar komma till vägs ände. De är tillverkade från 1974 och framåt. Det är ständigt slitage, haverier, utmattning och väldigt svårt att få tag i reservdelar, säger isbrytarchefen Anders Dahl.

Att saker på isbrytarna behöver lagas är inte ovanligt, men frekvensen har blivit högre.

– Maskinellt och slitdelar behöver ju löpande underhåll, men när grejer är så här gamla så är det problem med precis allt.

undefined
Isbrytaren Frej har varit med i nästan 50 år.

Nu ligger framtida isbrytare på ritbordet, och vid en delrapport har man kunnat presentera nya som skulle komma att kosta mellan 1,4 och 2 miljarder kronor styck, baserat på hur många man väljer att bygga och hur man väljer att fylla dem. Så att kunna ersätta dem direkt är det inte tal om.

– Vi måste hålla de nuvarande vid liv i några år till för det tar ett tag att byta ut så stora enheter, men vi behöver veta hur länge vi måste lappa och laga för att kunna lägga en plan för det. Det är vilken risktagning man vill ta, eftersom risken för riktigt stora haverier ökar för varje år som går. 

Anders Dahl berättar om motorer som gått sönder så kraftfullt att det varit tur för besättningens liv att man inte har varit i närheten, och förra året var värmepannan på ett skepp nära att sprängas på grund av utmattning.

Men han ser ändå inte de största farorna hos de egna isbrytarna utan istället för de fartyg som kan tvingas vänta till havs när havererade skepp inte kan komma till undsättning. 

– Isen kan sänka väntande skepp.

undefined
Det har skett flera olyckor som riskerat besättningens hälsa ombord på isbrytarna.

När fraktfartygen dessutom blir allt större har isbrytarna blivit omoderna i storleken och det ökar behovet av att alla går att använda.

 – Just nu är de för små, i vissa fall behöver vi två för att hantera ett skepp.

Sjöfartsverkets egna förhoppning är att hinna byta ut alla skepp till 2030. För att det ska kunna genomföras behöver man få ett finansieringsbeslut senast våren 2022, för att sedan kunna göra en upphandling och bygga skeppen. 

Anders Dahl uppskattar att det tar cirka ett år för en upphandling och ytterligare ett och ett halvt för att bygga ett skepp. I nuläget är det just finansieringsbeslutet som skapar huvudbry.

Hur funkar samarbetet med regeringen?

– De förstår situationen och behovet, men det finns i dag inget konkret finansieringsbeslut, och det är oroande men vi upplever att vi har bra stöd.

undefined
Isbrytaren Atle ligger för tillfället förtöjd i Luleå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!