I förra veckan gick Inlandsbanans vd Peter Ekholm tillsammans med näringslivsföreträdare och 19 kommunalråd ut i en debattartikel i Dagens industri och propagerade för att staten ska satsa på att rusta upp den klassiska järnvägssträckan mellan Kristinehamn i Värmland och Gällivare. Trafikverket ska analysera frågan under 2019 och nästa år kan den tas upp i den nationella transportplanen.
I debattartikeln beskrivs en modernisering av Inlandsbanan som en "lågt hängande frukt" som på ett relativt billigt sätt skulle öka kapaciteten på järnvägsnätet i norra Sverige. Enligt beräkningar gjorda av bolaget Inlandsbanan – som ägs av kommunerna längs järnvägen – skulle notan landa på mellan sex och nio miljarder kronor. Det är inklusive stängda tvärbanor som Arvidsjaur–Jörn, men exklusive elektrifiering som också skulle kunna bli aktuellt.
– Det här vore samhällsekonomiskt mycket lönsamt, säger Peter Ekholm som hävdar att investeringen skulle löna sig för staten på mindre än 25 år.
Dagens kapacitetsbrist i det norrländska järnvägsnätet gör det svårt att föra över trafik från väg till järnväg, samtidigt som inte minst E10 behöver avlastas. Det är ett argument för att bygga Norrbotniabanan, men Ekholm pekar på att en upprustning av Inlandsbanan är det absolut snabbaste sättet att möjliggöra ökade trafikvolymer. Eftersom banan redan finns och det bedrivs trafik på den behövs inga tillstånd och ett projekt skulle kunna sättas i gång snabbt.
Enligt Ekholm lämpar sig viss trafik – till exempel de tyngsta godstågen – bättre på Inlandsbanan, som är kurvigare än Norra stambanan och inte tillåter lika höga hastigheter. Genom att flytta vissa systemtåg till Inlandsbanan kan kapaciteten i järnvägsnätet i övre Norrland öka med 25 procent på tre år.
– Då flyttar man dem från en sträcka där de skapar problem till en sträcka där de skapar möjligheter. Till exempel den norska laxen som fraktas från Narvik till Oslo, hos oss skulle den skapa en möjlighet.
Robert Bernhardsson (S), kommunalråd i Jokkmokk, anser att en satsning på Inlandsbanan skulle få betydande positiva effekter för företagandet.
– All infrastruktur som skapas i inlandet gynnar alla näringsgrenar, allt från besöksnäringen till industrin, säger Bernhardsson.
Han tilltalas också av hur snabb effekt en investering skulle kunna få.
– Kan vi få en volymökning som avlastar stambanan kommer även trafiken på stambanan gynnas, så det här vore bra för Sverige och tillväxten i Norrbotten.
Även Gällivares kommunalråd Jeanette Wäppling (V) vill se en upprustning.
– Framför allt ur miljöhänsyn är det viktigt, men även för turismen, säger hon.
Inlandsbanan konkurrerar med många stora planerade infrastrukturprojekt i Sverige.
– Men det här ser jag som en viktig prioritering.
Robert Bernhardsson är rädd att planerna på nya höghastighetsbanor mellan storstäderna i södra Sverige riskerar att slå ut satsningar på Norrbotten.
– Klart jag ser med oro på det när man pratar om hundratals miljarder, säger han.
JONAS ANDERSSON/NORRBOTTENS KURIREN