Förra året satte Luleåföretaget siktet på att öppna 30 nya matställen.
Facit blev 23.
Bland annat stoppades en etablering i New York i sista stund.
– Vi var över två gånger med hela styrelsen för att titta på lokaler på Manhattan. Det var väldigt nära att vi skrev på hyreskontraktet, men till slut drog vi oss ur på grund av kriget i Ukraina. Med facit i hand var det rätt beslut, förklarar Simon Wanler.
Trots att det handlar om en av världens största städer har det norrbottniska varumärket lyckats göra avtryck i New York. Sedan ett år tillbaka driver Bastard burgers ett matställe på Manhattan i nära samarbete med Bronx brewery.
– Vi har inte släppt tanken, men inväntar rätt läge. På sikt vill vi öppna ett ställe i egen regi, men nu fokuserar vi på att stärka vårt varumärke i USA.
På sex år har företaget svarat för en otrolig expansion. Den första restaurangen finns kvar på Stationsgatan i Luleå. I dag omfattar street food-kedjan 77 matställen i Sverige, Finland, Norge och USA.
Målbilden är 100 restauranger i Sverige samt ett 30-tal vardera i Norge och Finland.
– Vi ser stora möjligheter i våra grannländer. Kedjans tre bästa försäljningssiffror i nyöppnade lägen har vi noterat i Helsingfors, Oslo och Oslo. Mottagandet var fantastiskt. Det blir fler ställen i Norge och Finland - om vi bara kan hitta rätt läge, förklarar Wanler.
För två månader sedan återöppnades efter den långa pandemin företagets restaurang på Arlanda flygplats. Under våren gör Bastard burgers entré på Landvetters flygplats i Göteborg.
Bastard Burgers vd undviker att göra några utfästelser inför 2023 utan betonar att fokuset i år handlar mer om att utveckla företagets digitala erbjudanden samt att arbeta med produktutveckling, bland annat på menysidan.
Konkurrensen har hårdnat på senare år. Stigande kostnader för el, råvaror och hyror gör att fokus flyttas från expansion till att försöka optimera verksamheten och bli mer kostnadseffektiva.
– Vi har hittills aldrig behövt stänga en restaurang, men nu behöver vi se över hela vår verksamhet och kontrollera att vi verkligen har rätt läge i alla orter. Genom åren har vi lärt oss mer och mer om branschen och det kan bli aktuellt att flytta något ställe under året, säger Simon Wanler.