Dödsfall i Luleås omsorg – trygghetslarm fungerade inte

En person har hittats död i sitt hem i Luleå efter att ha larmat åtta gånger på onsdagskvällen. Men trygghetslarmet fungerade inte. "Oerhört tragiskt", säger socialchefen Gabriella Sjöström.

Luleå kommun har haft problem med trygghetslarmen den senaste tiden. Nu har en person hittats död efter att ha larmat åtta gånger, men larmen nådde fram först efter fem timmar.

Luleå kommun har haft problem med trygghetslarmen den senaste tiden. Nu har en person hittats död efter att ha larmat åtta gånger, men larmen nådde fram först efter fem timmar.

Foto: Montage

Luleå2020-10-15 13:09

Den senaste tiden har flera kommuner dragits med svåra tekniska problem med trygghetslarmen från. Nu kan det ha kostat ett liv i Luleå.

En person med trygghetslarm larmade åtta gånger under onsdagskvällen, enligt Luleå kommun. Men det tog över fem timmar innan larmet nådde nattpatrullen, som då gjorde ett hembesök och hittade personen död.

– Det här är oerhört tragiskt, det som inte fick hända till följd av problemen med trygghetslarm har nu hänt, säger socialchefen Gabriella Sjöström.

En Ivo-anmälan kommer att göras och händelsen kommer att utredas enligt Lex Sarah.

Luleå kommun uppger att personen hade sitt sista besök från hemtjänsten klockan 19.30 på onsdagskvällen. Hen larmade åtta gånger mellan klockan 20 och 21.30. Men nattpatrullen nåddes inte av larmet förrän klockan 01.30 på natten. 

De åkte då hem till personen, som då låg död.

– Vi gör allt vi kan för öka tryggheten hos personer med trygghetslarm och vi önskar fortsättningsvis att anhöriga kontaktar sina närstående, säger Gabriella Sjöström.

Larmleverantören av trygghetslarm, Tunstall, har i ett mail till Luleå kommun i början av veckan meddelat att problemen kan kvarstå veckan ut.

Skellefteå kommun använder också Tunstall och upplever sedan cirka en vecka tillbaka också störningar.

”Du som har trygghetslarm kan ringa direkt till Larmcentralen om du upplever att trygghetslarmet inte fungerar som det ska. Numret till larmcentralen är 019-5554626 och en larmoperatör svarar dygnet runt så fort som möjligt. Du kan även vända dig till en närstående, din hemtjänstgrupp eller kundtjänst för stöd. Uppstår en akut situation ska du alltid ringa 112. Vi rekommenderar att du alltid har en mobiltelefon i närheten”, skriver Skellefteå kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!