Totalt satsas 5 626 858 kronor på att utveckla kreativa företag i norr. Branschen är i stor förändring, med bland annat ökade krav på digitalisering, kompetensförsörjning, lönsamhet och innovationstakt. I Creative north samlas branschen kring de viktiga frågorna.
– I ett treårigt EU-projekt bygger vi upp branschklustret Creative north för ökad samverkan, kunskapsspridning och innovationskraft. Genom ett kluster kan bolagen hjälpas åt för att möta framtidens utmaningar. Erfarenheten säger att företag i nätverk upplever att de växer snabbare, säljer mer och har lättare att hitta kompetent arbetskraft, säger Greta Wimander som projektleder Creative north på Piteå science park.
Poängen med branschklustret är att bidra till fler arbetstillfällen och tillväxt i regionen. Creative north kommer att utforska lösningar för att stärka innovationskraften hos klustrets aktörer genom utvecklings- och innovationsprogram för verksamhetsledare, projektledare och kreatörer. Projektet kommer också att utveckla strateger för att långsiktigt trygga företagens kompetensförsörjningsbehov.
– För att ge klustret bästa förutsättningar att leva vidare kommer även en strategi att arbetas fram för hur samarbetet i branschen kan fortsätta. Strategin kommer att levereras till kommuner, regionen, akademi och utbildningsaktörer, som ett underlag för deras fortsatta arbete med att stärka kreativa näringar, säger Greta Wimander.
Bolagen bakom klustret Creative north: Oh my, In the cold, More digital studio, Tromb, Sigmar metodbyrå, Yours, Vinter, Mera media, Henson pr, Eriksson/Nord agency och Changemaker educations.
Finansiärer: Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Piteå kommun, Luleå kommun, Boden business park, Sparbanken nord och Luleå tekniska universitet.
Elin Parmhed Norrbottens Affärer