Olycksdrabbade vägen var kontrollerad – och godkänd

På torsdagen förra veckan inträffade en dödlig trafikolycka på E4. Vägen, som beskrivits som hal av både polis och vittnen, kontrollerades av Trafikverket kvällen innan olyckan – och godkändes.

Det går inte att förutspå vilka vägsträckor som kan bli hala på grund av blödande asfalt, säger Staffan Ökvist på Trafikverket.

Det går inte att förutspå vilka vägsträckor som kan bli hala på grund av blödande asfalt, säger Staffan Ökvist på Trafikverket.

Foto: Christoffer Åhlund

Lövånger2022-06-29 20:00

Förra torsdagen omkom en motorcyklist efter en olycka på E4 norr om Lövånger. Polisens utredning pekar på att det hala väglaget orsakade olyckan.

Eftersom olyckan fick en dödlig utgång gör även Trafikverket en utredning, som ännu inte är färdig. Staffan Ökvist, chef för underhållsdistrikt nord på Trafikverket, vill inte kommentera utredningen innan den är klar.

Enligt Staffan Ökvist kontrollerade Trafikverket vägen så sent som kvällen innan – och godkände den.

– Vi kontrollerade den för en rad risker som potthål, farliga föremål och det allmänna väglaget. Vi provbromsade också på sträckan. Den bedömdes som bra.

Efter olyckan har flera personer vittnat om halt väglag och blödande asfalt på sträckan. Det var inget som Trafikverket lade märke till vid kontrollen.

– Någon blödande asfalt noterades inte på sträckan. Men det kan alltid hända saker mellan inspektionerna.

Blödande asfalt uppstår när bindemedlet, som används för att fixera stenarna i asfaltsmassan, utsätts för höga temperaturer. Medlet expanderar, och stiger upp till ytan, vilket kan göra väglaget halt. Det är framför allt på nybelagd asfalt som risken för blödningar är störst. En ombeläggning av den aktuella vägsträckan ägde rum 2021, och generellt räknas en väg som nybelagd i ungefär ett till tre år.

Enligt Staffan Ökvist kan man inte anta att en väg kommer att blöda bara för att den är nybelagd.

– Vi kan tyvärr inte veta det på förhand. Förutsättningarna för att en väg ska bli blödande varierar oerhört mycket, det går helt enkelt inte att förutse. 

Hade det gjort någon skillnad om vägen kontrollerats på dagtid?

– Det går inte riktigt att säga, som sagt så kan vi inte förutse sånt här. Men vi gör kontroller även på dagtid.

Ungefär 1 800 mil väg i Norr- och Västerbotten besiktas varje vecka. Trafikverket har nu ökat antalet kontroller av den olycksdrabbade sträckan sedan händelsen i torsdags.

Samma dag som olyckan inträffade satte myndigheten upp skyltar som varnar för halt väglag, och sandar nu vägbanan kontinuerligt. I veckan ska man också påbörja arbete med att fräsa bort den översta asfaltsbeläggningen.

Vilka eventuella åtgärder som kan behövas på sikt, får myndighetens egna utredning visa, säger Staffan, och tillägger:

– Det här är verkligen en oerhört tragisk händelse, och mina tankar går till de anhöriga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!