– Det är rätt många fordon som kör omkring. Det är inte bara från orten utan ett flertal kommer från byar längs kusten, säger en person som vill vara anonym eftersom en del klientel som kör dessa bilar anses "tveksamma".
– Jag och andra har kontrollerat fordon som kör omkring, om det är avställda, via telefonen.
Ortsbor funderar även på vad det innebär ifall man krockar med en sådan bil och får skador på sin bil eller i värsta fall skadas själv.
– Det är Trafikförsäkringsföreningen som träder in. Det blir en skuld hos busen som kör, men en utmätning kanske inte ger så mycket. Frågan är om det lönar sig att ha trafikförsäkring för den som inte betalar. Den som drabbas får ju ändå ersättning. Det verkar väldigt tandlöst, säger personen.
Hen pekar på ökat missbruk och "social dumpning" på landsbygden till följd av bostadsbristen som en anledning till problemen och berättar att personer i Lövånger har försökt kontakta polisen när de sett avställda fordon köra omkring.
– De känner till problemet. Men det tar 40 minuter för polisen att ta sig hit.
Hen önskar att polisen skulle kunna ha en stående tid på en plats i Lövånger, någon timme i veckan dit ortsbor kan komma och informera dem om vad som händer.
– Det kan ju öka möjligheterna att komma tillrätta med problemen som finns i Lövånger.
Pär Lindberg, tillförordnad gruppchef för områdespolisen, bekräftar att de fått in underrättelser om avställda bilar som kör i Lövånger.
– Självklart vill vi jobba mot aktuella problem. Och är det problem i Lövånger så får man gärna tipsa polisen.
Han berättar att de kontinuerligt får in sådana tips att det körs bilar som inte är ok i alla delar av deras lokalpolisområden. Problemen tenderar att flytta runt och går i vågor. De är en viss tid på en viss plats. Mängden underrättelser variera också.
Han påpekar att det finns fördelar med små samhällen.
– Allmänheten är våra ögon där. Det är jätteviktigt för oss och jag vill uppmuntra att man tipsar oss.
Hur ser du på förslaget om att polisen besöker Lövånger regelbundet?
– Vår verksamhet är i mångt och mycket händelsestyrd, men vi tar till oss önskemålet.
Men vad händer om man blir påkörd av ett oförsäkrat fordon? Ja, då finns ett system som täcker upp så att tredje man står skadelös. Trafikförsäkringsföreningen kliver in och hanterar skadan.
– Vi reglerar skadan enligt samma lagstiftning som försäkringsbolagen. Det är inte krångligare. När det gäller avställda bilar är det inga konstigheter, men om det gäller ett oregistrerat fordon utan registreringsnummer så kan det vara svårt att veta vem som äger det eller om det finns försäkringar eller inte, säger Thomas Stenqvist, skadechef på Trafikförsäkringsföreningen.
Hur finansieras ersättningarna?
– Vi är en ideell förening och finansieras av våra medlemmar som är samtliga försäkringsbolag, som säljer trafikförsäkringar och solidariskt ansvarar för detta utifrån marknadsandel. Vi tar även in avgifter från dem som kör oförsäkrat.
Om ni betalar ersättning för skador. Varför ska man ha ett system med fordonsförsäkringar på försäkringsbolag? De som kör dessa bilar har sannolikt små tillgångar att betala avgifter med eller att utmäta.
– Det är lag på att alla personbilar ska ha en trafikförsäkring då de är påställda. Men de som inte har en gällande trafikförsäkring får betala en trafikförsäkringsavgift. För en personbil är det 180 kronor per dag och det är betydligt dyrare än en trafikförsäkring. Den som orsakar en skada och är oförsäkrad får även betala en avgift på tio procent av basbeloppet, cirka 4 000 kronor. Den som orsakat skadan får heller ingen ersättning för det egna fordonet.
Om avgifterna inte betalas agerar Trafikförsäkringsföreningen som ett inkassobolag och driver skulden till kronofogden.
Hur ser utvecklingen ut när det gäller oförsäkrade bilar i olyckor?
– Antalet oförsäkrade bilar minskar och har minskat senaste åren. Det är i dag en bit under en procent av bilarna som är oförsäkrade. Det kan bero på att begagnatmarknaden minskat. Privatleasing har tagit en del av den. När man köper bil exempelvis via Blocket så kommer ofta ett erbjudande om försäkring så det har blivit svårare att bli oförsäkrad i samband med bilköpet. Att man står oförsäkrad beror många gånger på att man glömt försäkra sig när man köpt en bil. Men nu har det blivit svårare att inte bli försäkrad.