I maj utsågs Isac Andersson till vd för foodtechföretaget Xoma Aguaculture AB. Det uppdraget sköter han från sitt hemmakontor i Bodan. På samma kontor sitter Isacs bror Magnus Wiklund, från Mångbyn, som samtidigt utsågs till ekonomichef för Xoma. Tillsammans driver bröderna även ett gemensamt konsultföretag.
Bröderna startade företaget Miwa AB i Lövånger som tillverkade värmeanläggningar. Isac ledde den verksamheten fram till en omsättning på 50 miljoner kronor inom bara några år. Därefter har han bland annat varit vd för börsbolaget EcoRub i Hökmark.
Så erfarenheten från börsen har Isac som nu leder Xomas arbete för att notera företagets B-aktier på Stockholmsbörsen. Närmare bestämt på Spotlight Stock Market, som tidigare gick under namnet Aktietorget. Noteringsdagen är planerad till den 27 september i år.
– Under perioden från 2 september till 13 september erbjuder vi allmänheten att teckna aktier i Xoma. Målet är att få in tolv miljoner kronor så att vi kan gå från produktion av alger i labbet till att bygga en fullstor pilotanläggning i Göteborg, berättar Isac Andersson för Norran.
Företaget hoppas kunna bygga två anläggningar för algproduktion under 2025, fyra året därpå för att sedan successivt rampa upp produktionen. Var anläggningarna ska tillverkas är ännu inte bestämt.
– Men jag hoppas naturligtvis att det blir någonstans här i norra Sverige, säger Isac.
Han menar att alger har potential att bli en viktig ingrediens i framtidens livsmedel.
– Alger innehåller många viktiga näringsämnen som proteiner, mineraler och vitaminer och har en god potential att vara en central del av vår kost.
Xoma har inlett ett samarbete med Erik Brännström, Vilda Kocken i Skellefteå. Detta partnerskap syftar till att främja användningen av alger i matlagning. Erik kommer att på olika platser i Sverige hålla i matlagningsworkshops och demonstrationer där deltagarna får lära sig kreativa sätt att använda alger i sina rätter.
En central del av samarbetet är utvecklingen av en kokbok som fokuserar på algbaserade recept. Boken kommer att rikta sig till både amatörkockar och professionella inom restaurangbranschen.
– Eriks kreativitet och passion för matlagning matchar perfekt med vår vision om att introducera alger som en mångsidig och hälsosam ingrediens i svenska kök, säger Isac Andersson.
Den globala algmarknaden omsätter idag cirka 150 miljarder kronor per år och växer med 11 procent årligen.
– Regeringen och EU pekar ut alger som en viktig framtida råvara och beräknar att algindustrin ska växa från 300 000 ton till 8 miljoner ton och kan skapa upp till 115 000 jobb i Europa, berättar Isac.
Xoma, som grundades 2016 i Göteborg av entreprenörerna Eddy Jalestam och Dennis Pedersen, kan med sitt unika landbaserade system, odla giftfria ekologiska alger året runt i anläggningar som inte är beroende av att ligga vid ett hav.
– Tillväxten på Algbiomassan ligger på 50–60 procent per dygn och veckovis kan vi skörda algerna. Proteinhalten ligger på cirka 20 procent och den siktar vi på att kunna öka till 40 procent.
För närvarande använder Xoma tre olika typer av alger där de tror mest på den spagettiliknande algen Chaetomorpha.
– Men vi kommer eftersom att plocka in produktionen av nya alger i vårt sortiment. Det finns ju tusentals olika arter, säger Isac.
I förra veckan skickade Xoma in en patentansökan för det system för odling och skörd av alger implementerat i en container som de utvecklat.
Xoma har nyligen inlett ett samarbete med Nordic SeaFarm kring att nytta deras produktionsutrustningar.
– De odlar alger i havet vid Västkusten och nyttjar sin utrustning där under april till september så nu får de möjlighet att odla alger hela året.
En annan viktig samarbetspartner är Grönsakshallen Sorunda, som levererar frukt och grönt till restaurang- och storköksmarknaden. De är rikstäckande och ett dotterbolag till Martin & Servera som är Sveriges ledande restauranggrossist
– För att vi ska få ut våra produkter till ett stort nätverk i Sverige är det viktigt med partners som kan hjälpa oss med försäljningen och logistiken. Tillsammans med Sorunda kan vi redan i höst börja testa våra produkter hos några av deras kunder, avslutar Isac Andersson.