Tvåtaktsdimman blandas med muller då motorerna från 260 veteranskotrar varvas upp innan start. För att världsrekordförsöket ska bli godkänt krävs det att minst 150 veteranskotrar, 1989-års modeller och äldre, ska köra på led i en sträcka på 3,2 kilometer i ett sammanhängande följe utan luckor i kortegen. Lövånger skoterklubbs ordförande, Janne Löfroth, berättar att det är väldigt viktigt att förarna håller rätt avstånd mellan fordonen.
– Grundkriteriet är att det inte får bli någon lucka i paraden som är längre än sex meter, förklarar han och tillägger.
– På plats finns två vittnen som är utsedda utifrån de kriterier som Guinness ställer. Våra huvudvittnen är Sture Lundström, ordförande i Skellefteå Motorhistoriker och Ulrika Rönnlund, Kultur- och fritidskontoret i Skellefteå.
Från när och fjärran
Skoterförarna kom från närliggande byar, från Sundsvallstrakten och några hade åkt från både Norge och Finland för att vara med om världsrekordförsöket. Peter Fjällberg, Umeå, körde sin Yamaha SS 440 från 1982.
– Många har nog bott i garaget och lagt ner många timmar med att skruva i sina skotrar inför den här dagen. Det här är ju ett enormt skådespel och det finns otroligt många fräna skotrar, säger han glatt.
Camilla Bränström har just kört den 3,2 kilometers sträckan tillsammans med sin mamma Marika Bränström och kompisen Lina Lundqvist. De berättar att de haft med sig extra tändstift, variatorremmar och lite verktyg men det var inget de behövde använda.
– Skotrarna gick bra. Det var kul men lite svårt att hålla jämn takt. Det blev lite ryckigt, säger Camilla och de andra håller med.
– Jag blev påkörd två gånger av min sambo, skrattar Lina innan de kör vidare med sina veteraner.
Vi har ett besked
– Vittnena har godkänt försöket och allt är filmat och dokumenterat men ännu vet vi inte om det är världsrekord. Det är upp till Guinness i slutändan och det kan ta ett par veckor innan vi får ett slutgiltigt besked. Visst skulle det vara kul att sätta Lövånger på kartan. Nu håller vi tummarna och väntar med spänning på resultatet, säger Janne Löfroth med ett leende.