Korsningen i Ljusvattnet: ”Måste sänka hastigheten”

Fler fordon rör sig genom Ljusvattnet, och i vissa korsningar kan det uppstå problem. Nu vill byaföreningen att hastigheten sänks och att skyltningen blir bättre i en av de mer trafikerade korsningarna. ”Det måste bli tydligare”, säger Britt-Inger Nyström, ordförande i Ljusvattnets byaförening.

Britt-Inger Nyström är ordförande i Ljusvattnets byaförening. ”För många kör i en för hög hastighet”, säger hon.

Britt-Inger Nyström är ordförande i Ljusvattnets byaförening. ”För många kör i en för hög hastighet”, säger hon.

Foto: Alfons Westerberg

Ljusvattnet2020-08-10 16:00

Under sommaren ökar trafiken i Ljusvattnet då sommarstugeägarna kommer till byn. Dessutom byggs det en vindkraftspark utanför byn med transporter av både varor och arbetare. Det har lett till att en korsning i byn är ovanligt trafikerad, och där vill byaföreningen i Ljusvattnet sänka hastigheten.

– Vi vill sänka hastigheten från 70 kilometer i timmen till 50 kilometer i timmen, och att det på ett tydligare sätt syns att det är en korsning. I dagsläget är det många som kör i väldigt hög hastighet, och en del märker inte att det är en korsning förrän man är framme vid den, säger Britt-Inger Nyström, som är ordförande i föreningen.

undefined
I den här korsningen måste man vara varsam. Anledningen är att många av de som kör på vägen inte känner till korsningen, och därför kör förbi i en hög hastighet.

Att många passerar i en alldeles för hög hastighet håller föreningsmedlemmen Eilert Lundmark med om, och han menar att det kan uppstå farliga situationer om man inte är varsam.

– Vissa av de som kör förbi vårt hus har en hastighet på runt 100 kilometer i timmen, trots att man bara får köra 70. Folk måste börja köra långsammare, särskilt de som inte känner till vägarna. Många av de som kör vet inte var korsningen är och då kan det bli farligt, säger han.

Den ovanligt hårda trafiken påverkar inte bara de som bor bredvid korsningen utan flera i byaföreningen berättar att de undviker att cykla på vägarna. En av dem är Marie Bäckström som undviker att cykla själv, och inte längre låter sina barn cykla utan uppsyn.

undefined
”Kommer man från byn är det lätt att ha hög hastighet eftersom att det är en raksträcka. Då finns det risk att man missar korsningen”, säger Marie Bäckström

– Tidigare fick min dotter cykla helt ensam i byn, men nu är det knappt så att jag vågar själv. Det känns helt enkelt osäkert när det blivit fler förare som inte vet hur vägarna går men ändå kör fort. Många av de fordon som passerar är breda och tunga, och håller inte undan på ett sätt som känns säkert. Men det ligger på alla att göra vägarna säkra, även oss bybor, säger Marie Bäckström.

För att få till en förändring har byaföreningen lämnat in en ansökan till Länsstyrelsen i Västerbotten, som ser över ärendet innan Trafikverket tar beslut för vad som ska ske.

– Vi hoppas verkligen att våran ansökan ska gå igenom, så att vägarna kan bli säkra. Just nu är det ett stort problem, och vi hoppas att det åtgärdas, säger Britt-Inger Nyström.

Norran har sökt Trafikverket för en kommentar utan att lyckas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!