Vi nöjer oss inte med mindre

Kvinnan har just satt sig tillrätta i förarsätet, startat motorn och sträckt ut vänster arm för att dra igen dörren då ... – KOM OCH HJÄLP MIG! JAG NÅR INTE DÖRREN!

Stig Wallströms 50-talsgarage i Skelleftehamn räcker gott och väl till för att det ständiga mekandet ska bli bekvämt. Foto: Roine Sandlén.

Stig Wallströms 50-talsgarage i Skelleftehamn räcker gott och väl till för att det ständiga mekandet ska bli bekvämt. Foto: Roine Sandlén.

Foto: Foto: Inger Ödebrink

Livsstil & fritid2014-10-14 20:15

Det är faktiskt ingen synvilla. Vad bilar beträffar så har lagom blivit större. Nuförtiden är även det som brukar kallas småbilar inte särskilt små de heller. Inte om man jämför med hur det var för några decennier sedan.

– 1974 års Golf var jätteliten. Idag är Golfkombin en suverän familjebil, säger Thomas Wahlberg, försäljningschef på Skellefteå Bil.

Varje gång en bilmodell byter utseende (brukar ske vart sjätte eller sjunde år) så blir den någon centimeter längre och några millimeter bredare. Större är mera lagom för större är bekvämare. Men inte tyngre. Plåt har bytts mot plast, bilarna har fått större volym men är trots det både lättare och mer energisnåla.

Större bilar leder ofelbart till större garage.

– Vi började 1995 och numera är det väldigt sällan vi säljer garage på 20–25 kvadrat, förklarar Patrick Sjölin, försäljningschef på Lövångers Bygg AB. I snitt ligger nya garage på 50-60 kvadratmeter. Oftast är det dubbelgarage.

Kvinnan, vars arminte räckte fram till dörrhandtaget, satt i en av de suv-liknande bjässar som är så intressanta att titta på om man råkar få syn på dem under en parkeringsmanöver. Att stå och betrakta hur föraren bär sig åt för att till slut lyckas få hjulen att placera sig innanför de vita strecken kan vara riktigt nervkittlande.

Två och en halv meters bredd, det är vad de målade p-rutorna i stan har att erbjuda i form av utrymme. Har så haft sedan åtminstone 1998 då Tom Sandlén, arbetschef för p-platsverksamheten, började hos Skellefteå kommun.

– En p-ruta med en bredd på 2,5 meter räcker till för även stora bilar. Hjulen ryms alltid. Ingen har klagat på att rutorna är för små.

Det finns faktiskt några p-platser där den som kör en bil med rejäla dimensioner tillåts ta upp en ännu större bit markyta. Om bara familjen är med på färden.

– Familjeplatserna finns närmast ingången, berättar Ica Maxis butikschef Ove Forslund. De platserna är bredare för att det ska bli lättare att öppna dörrar och ta ut bilbarnstolar och barnvagnar, fortsätter Ove som med hjälp av sitt ögonmått konstaterar att en familjeplats är cirka 30 procent bredare än en vanlig p-ruta.

Allt var förstås inte mindre förr. Tänk bara på T-Fordarna. Tänk på de amerikanska jänkarna. Tänk på bostadsrättsföreningen Myrans källargarage i Skelleftehamn som byggdes i mitten av 50-talet. En uppstegad yta som uppskattas att vara åtminstone 24 kvadrat ... är det så lite? Egentligen?

Jämför med den sprillans nya garagelänga som de 16 hushållen i Samfällighetsföreningen Sargen håller på att bygga på Nyponvägen på Morön. Varje garageplats kommer att få en yta på lite drygt 18 kvadratmeter.

Är det så stort? Egentligen?

Jo, det är det. I varje fall om man jämför med de båda garagelängor från 60-talet som rivits för att ge plats åt det nya bygget. De gamla längorna kunde vara riktigt spännande att trixa in en modern bil i.

1974 års Golf var jätteliten

undefined
Minst och störst. Volkswagen x 2: Up och Touareg. Up-ar är en vanlig syn i europeiska storstäder. Touaregen kräver betydligt mer utrymme. Är högre än Norrans reporter är lång. Foto: Roine Sandlén.
undefined
Ica Maxis familjeparkeringar är bredare än vanliga p-rutor. Foto: Roine Sandlén.
undefined
På Nyponvägen på Morön ser Anna Holmström och åtta månader gamle sonen Emanuel fram emot att få ett modernt garage. Inte jättestort, men ändå större. Foto: Roine Sandlén.
undefined
Stig Wallströms 50-talsgarage i Skelleftehamn räcker gott och väl till för att det ständiga mekandet ska bli bekvämt. Foto: Roine Sandlén.
undefined
Bostadsrättsföreningen Myrans 17 garage i Skelleftehamn är eftertraktade. Snart är det dags för portbyte för samtliga. Foto: Roine Sandlén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!