Vart är lokaltidningarna på väg?

Foto: Norran

Livsstil & fritid2019-02-22 08:12
undefined

När vi berättar för våra barnbarn om tidningsbudet som kom väldigt tidigt på morgonen och levererade dagens pappers-tidning i vår brevlåda, som stod vid vägen, kommer de att titta storögt på oss och inte alls förstå vad vi pratar om. Denna brasklapp levererade Marcus Melinder, chefredaktör och ansvarig utgivare för Norran, till Senioruniversitetets engagerade lyssnare vid universitetets senaste föreläsning.

1910 fanns det ca 1200 boende i Schtaan när Norra Västerbottens första nummer presenterades. Den 4-sidiga tidningen har sedan dess förändrats och utvecklats både vad gäller innehåll och form och idag befinner sig Norran i en brytningstid. Melinder pekade ut två stora revolutioner som påverkat utvecklingen av det skrivna ordet – boktryckarkonstens på 1400-talet och dagens internetutveckling. Idag är mobiltelefonen det nya verktyget för omvärldsbevakning och 37 procent av dagens 1-åringar använder internet.

Den snabba utvecklingen av internet ställer höga krav på dagens tidningar och vilken framtid papperstidningen har går inte att sia om, menade Melinder. En viktig, utmanande och svår fråga är hur man får dagens och framför allt morgondagens otrogna kunder att fortsätta sin prenumeration i stället för att bara köpa ”vid behov”?

Att vara demokratins stöttepelare, att skapa en positiv framtidstro, att vara en nagel i ögat på makthavare, att skapa en familjär känsla runt bygden – uppgifterna är idag flera än någonsin och ställer höga krav på dagens tidningsutgivare. Det är viktigt att inte bara stirra sig blind på distributionsformen, påpekade Melinder, utan satsa på fördjupad journalistik med för bygden angelägna frågor samtidigt som man initierat refererar från senaste hockeymatchen!

Tack vare digitala prenumerationer kan Norran, som Sveriges enda solitära mediehus, öka sin upplaga, samtidigt som man inte är beroende av presstödet. För framtiden är strategiska samarbeten viktiga för att få ned kostnader när intäkter för annonser minskar dramatiskt. Att dela artiklar och annonser och att se över vilka funktioner man kan samarbeta om har blivit allt viktigare för branschen, menade Melinder.

I dagens Sverige blir man inte rik på att bara driva en tidning, utan det handlar om att äga fastigheter mm, vilket syns på ägarstrukturen i Sveriges stora mediehus. Samtidigt är det viktigt med lokalsamhällets engagemang och att inte förlora sin förankring i bygden.

Det ställdes många frågor under föreläsningen från de intresserade seniorerna och att Norran och dess utveckling engagerar är inget att ta miste på.

Elisabeth Lugnegård

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!