TV: Igloobygget som kan bli framtidens turistnäring

Med snö bygger han sin framtid. I vinter är det tänkt att turistnäringen ska få upp ögonen för Peter Lundströms hyddor av snö. ”Vi bygger en visningsigloo här på Stiftsgården.”

Livsstil & fritid2016-02-26 15:00

Den snötäckta gräsmattan på Stiftsgården är spelplatsen och experimentverkstaden för en spirande framtidsbransch. Peter Lundström och hans företag Swenature bygger en koja av snö – en igloo. Det handlar om att ta tillvara Skellefteås tillgångar. Snö och kyla kan vara ingredienserna i framtidens turistnäring, menar han.

– Ska vi nu bli 80 000 invånare måste vi ta tillvara de resurser vi har. Något nytt Rönnskär tror jag inte kommer att byggas i Skellefteå. Det är turismen som kommer att bli den nya stora näringen, säger Peter.

I vinter gör han ett försök att marknadsföra företaget och dess aktiviteter.

– Utländska turistagenturer från bland annat Spanien, Frankrike och Tyskland är intresserade av vad vi och Skellefteå har att erbjuda. Skellefteå har mognat som destinationsort.

I samarbete med Stiftsgården bygger han nu upp en uppvisningsanläggning i snö. Tanken är att turistagenturer från hela världen ska få upp ögonen för vad som erbjuds i Skellefteå.

– Dels ska igloorna vara en aktivitet i ett konferenspaket. På två till tre timmar ska man kunna bygga en egen igloo. Nästa vinter planerar vi att bygga upp ett par större igloor som rymmer en dubbelsäng med renskinn, nästan som ett hotellrum.

I dessa igloor ska man kunna övernatta, men ändå ha tillgång till restaurang och andra bekvämligheter. Då kan gästerna få känna på både vildmarksliv och civilisation, det bästa från båda världarna.

– Jag tror att många som kommer till Skellefteå vill ha både stad och äventyr. Här kan man få gå med snöskor och bygga en igloo, lite ”vildmark light”. Det går även att göra ”riktiga” äventyr, men där är efterfrågan inte lika stark.

Nästa vinter eller vintern därefter är det meningen att satsningen ska börja bära frukt. Förhoppningsvis kommer besökare till Skellefteå som både vill bygga och bo i en igloo. Från och med nu lägger han alla andra åtaganden åt sidan och satsar all sin energi i sitt turistföretag. Han känner att tiden är inne.

– Jag tror på detta, man måste ju våga. Dessutom är det väldigt roligt. Jag har aldrig ångest när jag vaknar upp på morgonen, säger han och skiner upp i ett leende.

Förutom igloorna erbjuder Peters företag flera olika upplevelseaktiviteter, allt från snöskovandringar ute på havsisarna till kräftfiske i älvsvatten. Peter menar att Skellefteå har betydligt mer att erbjuda än vad många är medvetna om.

– Vi är hemmablinda och ser inte alla möjligheter. Ska man göra olika arrangemang måste man få ihop små eller stora grupper för att kunna ta betalt, annars blir prislappen för hög.

Framtiden för aktivitetsföretagen är hitresta turister och företag, framförallt internationella besökare.

– Skellefteborna är inte beredda att betala en tusenlapp för att få gå med snöskor eller att komma sig ut och pimpla och menar att de kan göra det själva, men det är ingen som gör det.

Peter anser att besöksnäringen är Skellefteås framtid och att det finns flera småföretagare som är i redo att ta emot turisterna.

– Mina gäster från England, Australien och andra länder upplever att vi har mycket tystnad. De tycker att vildmarken börjar så fort vi har passerat Medle. Man behöver inte gå över ån efter vattnet, vi har allt här.

Något nytt Rönnskär tror jag inte kommer att byggas i Skellefteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!