Det är inte baramiljöorganisationerna som reagerar på detta enorma slöseri. Modebranschen funderar i samma banor och till dem som faktiskt gör något åt saken hör HM.
Att förvandla nötta, trasiga, omoderna kläder till nya är en utmaning som den svenska klädjätten, med sina 3500 butiker över hela världen, har tagit fasta på.
Lösningen är enbehållare.
Och hos HM i Skellefteå finns det två.
– Behållaren på gatuplanet fylls fortast och töms en gång i veckan, berättar butikschefen Anette Lindmark som själv brukar lämna avlagda kläder i den.
– Det har blivit mycket urvuxna barnkläder för min del.
Vem som helst får lämna vad som helst och från vilket klädmärke som helst. En värdekupong fungerar som "morot".
– Vi kontrollerar inte vad kunderna har i sina påsar, försäkrar Anette.
– Vi tar emot kläderoavsett skick, nya som gamla, berättar Marie Rosenlind, press- och kommunikationsansvarig för HM i Sverige.
– Vår klädinsamling har som kortsiktigt mål att minska mängden som slängs och kan bland annat fungera som ett komplement till välgörenhetsorganisationer som exempelvis inte tar emot för slitna kläder eller udda strumpor.
Det som hamnari koncernens återvinningsbehållare skickas iväg till en sorteringsanläggning i Tyskland.
– Vi samarbetar med företaget I:CO som sorterar och bedömer kläderna. De har drygt 340 olika kriterier för hur ett plagg bäst ska tas tillvara, berättar Marie Rosenlind.
Plagg som fortfarande är användbara går vidare till secondhandmarknaden. Textilier som kan återvinnas som nytt tyg skickas till HM:s leverantörer. Genom en mekanisk process klipps, rivs och kardas textilen till en fibermassa som spinns till ny tråd och vävs. Det som inte kan användas på detta sätt blir till exempel putsdukar och dämpnings- och isoleringsmaterial i bilar. Och till slut finns det en liten rest som bara kan återanvändas på ett enda sätt - som energi.
Sedan starten harkoncernen lanserat två klädkollektioner där tyget innehållit återvunnen fiber och fler kollektioner är på gång.
– Att sluta kretsloppet för textilfibrer gör att vi minskar resursförbrukningen vilket är det snabbaste och enklaste sättet för vår bransch att skapa en mer hållbar modeframtid. Sedan starten 2013 har koncernen globalt samlat in 11 542 ton textilier.
Målet är att använda materialet igen och igen. Att sluta kretsloppet för alla slags fibrer. 95 procent av all textil som används i världen kan återvinnas eller återanvändas.
Från HM:s sida hoppas man att fler klädtillverkare ska slå in på samma linje, påpekar Marie Rosenlind.
– Ju fler som gör det, desto bättre.