Fyra ton gör stor skillnad i orderboken

Sedan den 1 juni har Lefab AB fått ett uppsving. ”Det blev som jag trodde – en ketchupeffekt”, säger Anders Eriksson, delägare.

Orderböcker. ”Jag skulle tro att för de flesta i vår bransch ser det väldigt bra ut i orderböckerna just nu”, säger Anders Eriksson, delägare till Lefab. Foto: Arkivbild: Roine Sandlén.

Orderböcker. ”Jag skulle tro att för de flesta i vår bransch ser det väldigt bra ut i orderböckerna just nu”, säger Anders Eriksson, delägare till Lefab. Foto: Arkivbild: Roine Sandlén.

Foto: Foto: Arkivbild: Roine Sandlén.

Livsstil & fritid2015-10-09 07:00

Den 16 april beslutade regeringen att höja viktgränsen för lastbilar från 60 ton till 64 tons bruttovikt. Ändringen trädde i kraft den 1 juni i år.

Motiveringen var att få ett effektivare transportsystem samt minskade utsläpp av koldioxid och andra miljöskadliga ämnen.

– Sedan dess har det verkligen släppt. Jag skulle tro att för de flesta i vår bransch ser det väldigt bra ut i orderböckerna just nu, säger Anders Eriksson.

Lefabs huvudsakliga uppgift är att tillverka timmervagnar. Företaget gör även andra skogsvagnar som flisvagnar, lastväxlarvagnar och skogskranar.

För tillfället har Lefab två vagnar i order, och två uppdrag att bygga på färdiga bilar.

– Vi är ju ett litet företag och behöver inte så mycket beställningar innan det blir långa leveranstider. Om någon skulle göra en beställning idag så kan nog inte vagnen vara klar förrän i februari. Och snart får vi nog ännu mer jobb då jag vet att flera åkare sitter i avgörande förhandlingar, säger Anders Eriksson.

Han förklarar att många åkare mer eller mindre måste investera till den lastbil som får lasta fyra ton mer än tidigare.

– De måste komma upp i rätt totalvikt för att klara sig i konkurrensen.

Uppsvinget hos Lefab innebär dock inte att företaget behöver nyanställa.

– Lokalen som vi håller till i är så liten att det inte går att vara fler än vi är nu, säger Anders Eriksson.

Men blir efterfrågan nog stor kanske ni bygger ut?

– Nja, det får i så fall bli den andra delägaren, Nicklas Vestins, huvudvärk. Jag räknar med att kliva av om tre år och då tar han över. Men jag konstaterar att det känns väldigt bra just nu, vi bygger vagnar för fullt.

De måste komma upp i rätt totalvikt för att klara sig i konkurrensen.

undefined
Orderböcker. ”Jag skulle tro att för de flesta i vår bransch ser det väldigt bra ut i orderböckerna just nu”, säger Anders Eriksson, delägare till Lefab. Foto: Arkivbild: Roine Sandlén.

Lefab

Företaget startade 1975 av Anders Erikssons pappa Calle Eriksson och Rego Lindberg.

Två år senare tog Anders Eriksson över och drev det med Rego till dess Rego gick i pension.

Sedan tre år tillbaka har Nicklas Vestin kommit in som delägare.

Förutom de två ägarna arbetar tre personer på Lefab.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!