Den 16 april beslutade regeringen att höja viktgränsen för lastbilar från 60 ton till 64 tons bruttovikt. Ändringen trädde i kraft den 1 juni i år.
Motiveringen var att få ett effektivare transportsystem samt minskade utsläpp av koldioxid och andra miljöskadliga ämnen.
– Sedan dess har det verkligen släppt. Jag skulle tro att för de flesta i vår bransch ser det väldigt bra ut i orderböckerna just nu, säger Anders Eriksson.
Lefabs huvudsakliga uppgift är att tillverka timmervagnar. Företaget gör även andra skogsvagnar som flisvagnar, lastväxlarvagnar och skogskranar.
För tillfället har Lefab två vagnar i order, och två uppdrag att bygga på färdiga bilar.
– Vi är ju ett litet företag och behöver inte så mycket beställningar innan det blir långa leveranstider. Om någon skulle göra en beställning idag så kan nog inte vagnen vara klar förrän i februari. Och snart får vi nog ännu mer jobb då jag vet att flera åkare sitter i avgörande förhandlingar, säger Anders Eriksson.
Han förklarar att många åkare mer eller mindre måste investera till den lastbil som får lasta fyra ton mer än tidigare.
– De måste komma upp i rätt totalvikt för att klara sig i konkurrensen.
Uppsvinget hos Lefab innebär dock inte att företaget behöver nyanställa.
– Lokalen som vi håller till i är så liten att det inte går att vara fler än vi är nu, säger Anders Eriksson.
Men blir efterfrågan nog stor kanske ni bygger ut?
– Nja, det får i så fall bli den andra delägaren, Nicklas Vestins, huvudvärk. Jag räknar med att kliva av om tre år och då tar han över. Men jag konstaterar att det känns väldigt bra just nu, vi bygger vagnar för fullt.
De måste komma upp i rätt totalvikt för att klara sig i konkurrensen.