Under december månad gästades bostadsrättsföreningen Torpets onsdagscafé av Rolf Granstrand.
Han berättade om Skellefteå kommun och stadens framväxt. Några saker som han nämnde var att år 1900 hade själva staden bara 975 invånare medan landsbygden hade 30 000 invånare.
En vattenledning var också klar det året för staden vilket firades med att en fontän köptes in för 12 200 kronor, Johanna i parken.
Första bilen som kom till staden år 1903 när Charles Glidden, amerikansk industriman som med bil gett sig iväg norrut för att kunna passera polcirkeln.
Första kraftverket stod klart i Finnfors 1907 och Ytterstfors och Örviken, båda stora företag, hade garanterat att bli kunder och då startade bygget. 1910 grundades Norra Västerbotten. 1912 knyts Skellefteå till järnvägssverige. Banvakter fanns var femte kilometer, var och en hade banvaktarstuga och ansvar för sin sträcka. I dag finns ingen så stor ort i Sverige som Skellefteå och som inte har persontrafik per järnväg.
På1950-talet växer det moderna Skellefteå fram.
Gruvepoken inleddes på 1920-talet genom Boliden AB och vad företaget betytt för kommunen och Sverige är väl känt.
Rolf är mycket kunnig och lättbegriplig person. Han avtackades med starka applåder och föreningens t-shirt. För ett magnifikt och välsmakande fika bröd svarade Maj-Britt Hedlund.
Ove Lundqvist