Dräkten berättar om den som bär den

Den samiska dräkten är nog det klädplagg av alla klädplagg som berättar mest om sin bärare. Dräkten berättar om ursprung, ålder, civilstatus och mycket mer. ”Skulle jag gå in på allt fick vi sitta här till i morgon”, sa Fia Kaddik som var presentatör vid den samiska dräktvisningen i Arjeplog.

Fyrkantiga knappar. I Anna Teresia Fjällås familj är det tillåtet att som ogift ha fyrkantiga knappar på bältet.

Fyrkantiga knappar. I Anna Teresia Fjällås familj är det tillåtet att som ogift ha fyrkantiga knappar på bältet.

Foto: Fyrkantiga knappar. I Anna Teresia Fjällås familj är det tillåtet att som ogift ha fyrkantiga knappar på bältet.

Livsstil & fritid2014-10-02 19:00

Dräktvisningen är en del av den samiska veckan som pågår. Visningen är ett utmärkt tillfälle till att studera och jämföra dräkter, färger, broderier, användande och accessoarer. Inom olika familjer och inom olika samebyar tolkas regelverket olika. Exempelvis är det omöjligt i vissa områden för en ogift kvinna att bära bälte med fyrkantiga knappar, medan det för Anna Teresia Fjällås i Semisjaur-Njargs sameby är tillåtet.

- Men kanske är det så att hon snart ska gifta sig, spekulerade presentatör Fia Kaddik.

Själv bar Fia Kaddik sin konfirmationsgåva, en kolt av renskinn.

- Och skobanden är min farmors mors brudskoband från 1824, sa hon.

Med fart och fläng guidade Fia Kaddik publiken på resan från norr till söder, från Karesuando-dräkter till traditionella koltar från Jiingevaerie i Jämtland.

Det är inte bara bälten som skiljer gifta från ogifta.

- Mössan står upp om man är ogift, som på jag, sa Fia Kaddik och pekade på huvudet.

Dräktvisningen omfattade allt från traditionella vinterpälsar till partykoltar. Fia Kaddik berättade också om vem som sytt väskor och barmklädnader.

För samer med rötter i flera samebyar innebär det möjligheter att bära olika dräkter.

- Det är en rikedom att kunna ha koltar från olika områden, sa Kaddik.

Hon betonade att även de samiska dräkterna omfattas av modet. Ibland är det korta koltar och ibland långa. Möjligheten att blanda in nya material är stora,

- Men man får inte glömma det gamla traditionella, tillade hon.

Att bära färgglada joggingskor eller lackskor till kolten är exempelvis helt okej.

Fia Kaddik berättade om dräktens färger. Det gula är solen, det röda elden, det gröna skogen och det blå är vattnet. Hon avslöjade också lite kryptiskt att när man tillverkar en kolt med tillbehör ska man alltid lägga in ett fel, så man vet vems kolt det är. Som en slags chipmärkning.

Fia Kaddik avslutade visningen med en jojk som hyllning till kolten och som uppmaning att bära den ofta då den är så vacker.

BERTIL SUNDKVIST/NN

undefined
Alla. Final på dräktvisningen med alla kreationer på scen. Från vänster: Anette Labba, Eli Nutti, Sasha Lango, Anne Kuhmunen, Ingegärd Sjaggo, Liv Juuso, Carina Juuso, Freja Juuso, Agnes Bergman, Anna Teresia Fjällås, Elsy Rankvist, Sandra Jonsson, Nina Lango, Ella Juuso, Esaias Persson Fjällman, Thea Persson Fjällman samt presentatören Fia Kaddik.
undefined
Kombinationer. Det går utmärkt att kombinera moderna material med kolten, exempelvis färgglada joggingskor.
undefined
Traditionellt. Syskonen Thea och Esaias Persson Fjällman visar traditionella koltar från Jiingevaerie.
undefined
Fest. En partykolt från Jämtland-Härjedalen. Ella Juuso bär tennbälte till.
undefined
Studentkolt. Nina Langos vita kolt från Vilhelmina södra bara hon som studentkolt. Ninas mor bar kolten vid sin konfirmation.
undefined
Pärlbälte. Sandra Jonsson visade upp Stångbergssläktets kolt. Bältet är ett pärlbälte.
undefined
En kolt. Jeanette Lindahl Ranfjäll visar upp en kolt från Arvidsjaur. Bältet kommer från Karesuando och är en gåva, därför är det möjligt att kombinera.
undefined
1950-talet. Elsy Rankvist bär en Arjeplogskolt från 1950-talet, sydd av Sigrid Kaddik. Barmklädet med upp och nervända kors betyder att den som sydde klädet inte var kristen.
undefined
Fyrkantiga knappar. I Anna Teresia Fjällås familj är det tillåtet att som ogift ha fyrkantiga knappar på bältet.
undefined
Barmkläde. Carina Juuso med barnen Liv och Freja samt Agnes Bergman. Liv bär ett barmkläde från början av 1900-talet. Gietkan, barnvaggan, som Carina bär är tillverkad av asp.
undefined
Egna skor. Ingegärd Sjaggo bär en typisk traditionell Arjeplogssamisk dräkt. Ingegärd har sytt skorna själv.
undefined
Blommor. Thea Persson Fjällman har broderade blommor längst ner på kolten. Det tillhör gamla Arjeplogskoltar.
undefined
Vävda band. Presentatör Fia Kaddik bar en kolt i renskinn med bälte från sin mammas sida från Ammarnäs och vävda band längst ner från sin pappas sida från Skuppe vid Piteälven.
undefined
Renskinn. Anette Labba bar en traditionell kolt från Karesuando med oväderskrage och bällingbyxor av renskinn.
undefined
Karesuando. Eli Nutti och Sasha Lango bär Karesuandodräkter. Silversmycken gör att man är skyddad från allt ont.
undefined
Mössan berättar. Mössans form och de runda knapparna på bältet avslöjar att Ella Juuso är ogift.
undefined
Vinterpäls. Anne Kuhmunen hade iklätt sig en typisk vinterpäls med mössa av kalvskinn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!