Dräktvisningen är en del av den samiska veckan som pågår. Visningen är ett utmärkt tillfälle till att studera och jämföra dräkter, färger, broderier, användande och accessoarer. Inom olika familjer och inom olika samebyar tolkas regelverket olika. Exempelvis är det omöjligt i vissa områden för en ogift kvinna att bära bälte med fyrkantiga knappar, medan det för Anna Teresia Fjällås i Semisjaur-Njargs sameby är tillåtet.
- Men kanske är det så att hon snart ska gifta sig, spekulerade presentatör Fia Kaddik.
Själv bar Fia Kaddik sin konfirmationsgåva, en kolt av renskinn.
- Och skobanden är min farmors mors brudskoband från 1824, sa hon.
Med fart och fläng guidade Fia Kaddik publiken på resan från norr till söder, från Karesuando-dräkter till traditionella koltar från Jiingevaerie i Jämtland.
Det är inte bara bälten som skiljer gifta från ogifta.
- Mössan står upp om man är ogift, som på jag, sa Fia Kaddik och pekade på huvudet.
Dräktvisningen omfattade allt från traditionella vinterpälsar till partykoltar. Fia Kaddik berättade också om vem som sytt väskor och barmklädnader.
För samer med rötter i flera samebyar innebär det möjligheter att bära olika dräkter.
- Det är en rikedom att kunna ha koltar från olika områden, sa Kaddik.
Hon betonade att även de samiska dräkterna omfattas av modet. Ibland är det korta koltar och ibland långa. Möjligheten att blanda in nya material är stora,
- Men man får inte glömma det gamla traditionella, tillade hon.
Att bära färgglada joggingskor eller lackskor till kolten är exempelvis helt okej.
Fia Kaddik berättade om dräktens färger. Det gula är solen, det röda elden, det gröna skogen och det blå är vattnet. Hon avslöjade också lite kryptiskt att när man tillverkar en kolt med tillbehör ska man alltid lägga in ett fel, så man vet vems kolt det är. Som en slags chipmärkning.
Fia Kaddik avslutade visningen med en jojk som hyllning till kolten och som uppmaning att bära den ofta då den är så vacker.
BERTIL SUNDKVIST/NN
Alla. Final på dräktvisningen med alla kreationer på scen. Från vänster: Anette Labba, Eli Nutti, Sasha Lango, Anne Kuhmunen, Ingegärd Sjaggo, Liv Juuso, Carina Juuso, Freja Juuso, Agnes Bergman, Anna Teresia Fjällås, Elsy Rankvist, Sandra Jonsson, Nina Lango, Ella Juuso, Esaias Persson Fjällman, Thea Persson Fjällman samt presentatören Fia Kaddik.
Foto: Alla. Final på dräktvisningen med alla kreationer på scen. Från vänster: Anette Labba, Eli Nutti, Sasha Lango, Anne Kuhmunen, Ingegärd Sjaggo, Liv Juuso, Carina Juuso, Freja Juuso, Agnes Bergman, Anna Teresia Fjällås, Elsy Rankvist, Sandra Jonsson, Nina
Kombinationer. Det går utmärkt att kombinera moderna material med kolten, exempelvis färgglada joggingskor.
Foto: Kombinationer. Det går utmärkt att kombinera moderna material med kolten, exempelvis färgglada joggingskor.
Traditionellt. Syskonen Thea och Esaias Persson Fjällman visar traditionella koltar från Jiingevaerie.
Foto: Traditionellt. Syskonen Thea och Esaias Persson Fjällman visar traditionella koltar från Jiingevaerie.
Fest. En partykolt från Jämtland-Härjedalen. Ella Juuso bär tennbälte till.
Foto: Fest. En partykolt från Jämtland-Härjedalen. Ella Juuso bär tennbälte till.
Studentkolt. Nina Langos vita kolt från Vilhelmina södra bara hon som studentkolt. Ninas mor bar kolten vid sin konfirmation.
Foto: Studentkolt. Nina Langos vita kolt från Vilhelmina södra bara hon som studentkolt. Ninas mor bar kolten vid sin konfirmation.
Pärlbälte. Sandra Jonsson visade upp Stångbergssläktets kolt. Bältet är ett pärlbälte.
Foto: Pärlbälte. Sandra Jonsson visade upp Stångbergssläktets kolt. Bältet är ett pärlbälte.
En kolt. Jeanette Lindahl Ranfjäll visar upp en kolt från Arvidsjaur. Bältet kommer från Karesuando och är en gåva, därför är det möjligt att kombinera.
Foto: En kolt. Jeanette Lindahl Ranfjäll visar upp en kolt från Arvidsjaur. Bältet kommer från Karesuando och är en gåva, därför är det möjligt att kombinera.
1950-talet. Elsy Rankvist bär en Arjeplogskolt från 1950-talet, sydd av Sigrid Kaddik. Barmklädet med upp och nervända kors betyder att den som sydde klädet inte var kristen.
Foto: 1950-talet. Elsy Rankvist bär en Arjeplogskolt från 1950-talet, sydd av Sigrid Kaddik. Barmklädet med upp och nervända kors betyder att den som sydde klädet inte var kristen.
Fyrkantiga knappar. I Anna Teresia Fjällås familj är det tillåtet att som ogift ha fyrkantiga knappar på bältet.
Foto: Fyrkantiga knappar. I Anna Teresia Fjällås familj är det tillåtet att som ogift ha fyrkantiga knappar på bältet.
Barmkläde. Carina Juuso med barnen Liv och Freja samt Agnes Bergman. Liv bär ett barmkläde från början av 1900-talet. Gietkan, barnvaggan, som Carina bär är tillverkad av asp.
Foto: Barmkläde. Carina Juuso med barnen Liv och Freja samt Agnes Bergman. Liv bär ett barmkläde från början av 1900-talet. Gietkan, barnvaggan, som Carina bär är tillverkad av asp.
Egna skor. Ingegärd Sjaggo bär en typisk traditionell Arjeplogssamisk dräkt. Ingegärd har sytt skorna själv.
Foto: Egna skor. Ingegärd Sjaggo bär en typisk traditionell Arjeplogssamisk dräkt. Ingegärd har sytt skorna själv.
Blommor. Thea Persson Fjällman har broderade blommor längst ner på kolten. Det tillhör gamla Arjeplogskoltar.
Foto: Blommor. Thea Persson Fjällman har broderade blommor längst ner på kolten. Det tillhör gamla Arjeplogskoltar.
Vävda band. Presentatör Fia Kaddik bar en kolt i renskinn med bälte från sin mammas sida från Ammarnäs och vävda band längst ner från sin pappas sida från Skuppe vid Piteälven.
Foto: Vävda band. Presentatör Fia Kaddik bar en kolt i renskinn med bälte från sin mammas sida från Ammarnäs och vävda band längst ner från sin pappas sida från Skuppe vid Piteälven.
Renskinn. Anette Labba bar en traditionell kolt från Karesuando med oväderskrage och bällingbyxor av renskinn.
Foto: Renskinn. Anette Labba bar en traditionell kolt från Karesuando med oväderskrage och bällingbyxor av renskinn.
Karesuando. Eli Nutti och Sasha Lango bär Karesuandodräkter. Silversmycken gör att man är skyddad från allt ont.
Foto: Karesuando. Eli Nutti och Sasha Lango bär Karesuandodräkter. Silversmycken gör att man är skyddad från allt ont.
Mössan berättar. Mössans form och de runda knapparna på bältet avslöjar att Ella Juuso är ogift.
Foto: Mössan berättar. Mössans form och de runda knapparna på bältet avslöjar att Ella Juuso är ogift.
Vinterpäls. Anne Kuhmunen hade iklätt sig en typisk vinterpäls med mössa av kalvskinn.
Foto: Vinterpäls. Anne Kuhmunen hade iklätt sig en typisk vinterpäls med mössa av kalvskinn.