Batterifabriken skulle byggas 1995

Lokalen där batterifabriken skulle ha etablerats redan på 1990-talet. Där hade Värnamo Gummi tillverkning som lades ner.

Lokalen där batterifabriken skulle ha etablerats redan på 1990-talet. Där hade Värnamo Gummi tillverkning som lades ner.

Foto: Norran

Livsstil & fritid2019-01-14 09:00
undefined
Lokalen där batterifabriken skulle ha etablerats redan på 1990-talet. Där hade Värnamo Gummi tillverkning som lades ner.

Jag hade tänkt skriva om hur vi sökt efter en sommarstuga under en tid. Det har blivit en hel del turer ut till olika fastigheter i Skellefteå kommun. Väldigt olika platser som vi aldrig tidigare besökt och ett varierande skicka på stugorna. Vi har också lärt oss enormt mycket om priser och strandlägen. Men så stod han där i dörröppningen, en av våra grannar.

Han väckte min nyfikenhet då han pratade om att Northvolts batterifabrik, som byggs i närheten av vårt område, inte skulle var den första tänkta etableringen av en batterifabrik. Den första skulle komma till redan 1995.

På den tiden ägde Trelleborg Bolidenbolaget. Trelleborg hade då under sin hatt gummiprodukter, gruvor, metallförädling och distribution. Vid årskiftet 1994/1995 slutades det att tillverkas gummilister i Skelleftehamn, det Trelleborgsföretaget hette Värnamo gummi. En stor företagslokal stod tom.

Då kom avslöjandet den 2 februari 1995 av Trelleborgs vd Kjell Nilsson:

Svenska Optima storsatsar och startar batteritillverkning i Skelleftehamn. Satsningen var på en typ av batterier med hög prestanda och tänkt för maskiner inom industrin.

Svenska Optima tillverkade vid tillfället batterier i Denver, USA.

”De har ingen batteritillverkning i Sverige. Det pågår diskussioner om och när etableringen ska ske”, meddelade Trelleborgs vd.

Även Lars Fredriksson, vd i Optima batteries var positiv: ”Sedan 1992 har vi planerat att starta verksamhet i Europa och det är till Sverige vi vill. Jag har tittat på lokalerna och de är moderna. Varför gå över ån efter vatten då Rönnskär finns i närheten.”

Tanken var att Rönnskär skulle leverera bly och syra till anläggningen. Minst 50 jobb skulle skapas i lokalen för batteritillverkningen, det antalet personer behövdes till en produktionslinje. Just Boliden Mineral var då en av de största kunderna, även bönder var en stor kundgrupp.

Vi skriver alltså februari 1995.

Men vad hände med batterifabriken?

Var tvungen att få veta. Det blev tyst, otroligt tyst kring satsningen.

Först talades det om den långa miljöprövningen, troligen två år om inte politikerna kunde skynda på arbetet. Det fördes även på tal om andra platser i landet.

Och tiden gick. Ingen slutlig beslut togs om Skelleftehamn – och sedan blev Optima batterier uppköpt år 2000 av Johnson Controls. De satsade inte på Skelleftehamn, för övrigt fanns det nog inte ens på deras agenda. En ny produktionsanläggning startades bland annat i Monterrey, Mexico. Däremot lever namnet Optima batterier och dess produkter vidare.

Man kan då nämna att Johnson Controls nu är världens största tillverkare av bilbatterier. Företaget har 15 000 medarbetare som utvecklar, tillverkar, levererar och återvinner runt 140 miljoner batterier på 50 platser i världen.

Nu är Northvolt i gång med arbetet med en stor batterifabrik i Skellefteå, men vilken väg tar det – en stor tystnad eller gigantisk världsframgång?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!