”Sätter folks liv på spel för att vinna 10 sekunder”

”Jag tycker att det är respektlöst mot oss som bor i byn och ska vistas vid och på vägen”, säger Långvikenbon Tore Lundmark.

Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

Långviken2019-12-03 06:15
undefined

Under en vecka i oktober har trafikpolisen gjort en hastighetskontroll av alla fordon som passerat 50-sträckan i Långviken. Undersökningen visade att över hälften av fordonen körde för fort.

– Man tjänar max 10 sekunder på att köra 90km/h, istället för den lagliga hastigheten 50km/h på sträckan i Långviken. Är det värt det att förlora körkortet eller ännu värre förlora ett liv för att tjäna 10 sekunder? Det är en fråga som förarna borde ställa sig, tycker Tore Lundmark.

undefined
Långvikenbon Tore Lundmark är upprörd över att alltfler kör alldeles för fort längs 50-sträckan i Långviken.

Ett fordon i minuten

Den personbil som körde snabbast under veckan då hastigheten kontrollerades hade en hastighet på 122km/h och en lastbil låg på 118km/h.

– Vad som är uppseendeväckande är att lastbilschaufförer kör ännu mer olagligt än bilförare, och de ska ju vara utbildade i yrket, säger Tore Lundmark, som bott i Långviken hela sitt liv.

Sammanlagt passerade drygt 15 000 fordon 50-sträckan i Långviken under en vecka, det vill säga ungefär ett fordon i minuten.

Utsatt väg

Den väg med hastighetsbegränsning på 50km/h sträcker sig 200 meter och följs av en 70-sträcka på 100 meter.

– Av undersökningen går det att utläsa att de som kör lagligt har en väldigt låg hastighet, vilket tyder på att det kan vara förare som ska svänga in på någon av vägens avfarter, alternativt ha fastnat i kötrafik, säger Tore Lundmark.

Längs 50-sträckan finns elva utfarter, två backrön, skymd sikt, två busshållplatser och Jaktgårdens butik med kunder som ska in och ut på vägen, gångtrafikanter och cyklister.

Skapar otrygghet

Magnus Holmqvist, gruppchef över trafikpolisen i Skellefteå, menar att det här skapar en stor otrygghet för människor som bor i området.

– Det ser tyvärr ungefär likadant överallt där det är en 50-sträcka. Folk är stressade och inne i sin egen bubbla, det är deras inställning som behöver ändras på. Man tjänar inte mycket tid på att köra fortare och man utsätter sig själv och andra för stora risker. Svåra olyckor är synonymt med att man kört för fort, säger Magnus Holmqvist.

– Vi skulle behöva vara ännu fler som kontrollerar hastigheten, avslutar han.

”Är det värt det att förlora körkortet eller ännu värre förlora ett liv för att tjäna 10 sekunder? Det är en fråga som förarna borde ställa sig.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!