Det handlar om breddning och övrig förbättring av vägen på två partier mellan flygfältsavfarten och Lappvattnet.
Planeringen började redan 2015 och Trafikverket börjar nu vara klar med vägplan och bygghandlingar.
Men dessa ska lämnas in för fastställelse och det kan finnas folk som överklagar. Därför bedöms det inte finnas tid att börja bygga redan i år.
Upphandla tar tid
– Det är först när vägplanen är fastställd vi kan börja upphandla entreprenör, och därför kommer det inte att hinnas med, säger Eleonora Knekta, projektledare för investering vid Trafikverket Nord.
När byggandet väl sker görs det mesta under barmarksperioden, från maj till oktober.
– Möjligen hinner vi avverka en del skog längs vägen denna höst, men inte mer.
Bara etapp ett
När byggandet väl blir av blir det en kortare sträcka som kan göras.
– Vi har bara beviljade pengar för att göra etapp ett fullt ut.
– När det gäller etapp två så kommer vägen inte att breddas och göras om, utan där blir det bara siktröjning och avverkning av skog samt att ta bort klippblock. Det har vi en miljon till.
När det gäller etapp tre så blir det breddning och åtgärder, men där finns inga pengar.
Trots att det inte finns pengar för sista etappen ska Trafikverket göra alla vägplanerna och bygghandlingar klara, när de ändå är igång. Då kan det gå snabbare att komma igång när pengar så småningom finns.
Det ska göras
Etappen till Långviken ska alltså mest troligt göras sommaren 2021.
– Vi ska bredda vägen så den blir nio meter, jämna ut profilen, göra smärre rätningar av kurvor och röja för bättre sikt.
I dag är vägen mellan 6,5 och sju meter bred.
– I Långviken blir det två så kallad landsbygdsportar på 50-sträckan, det är en passage med refug där bilarna måste svänga och därmed får man ner farten.
– Vi ville hellre ha en fartkamera där, men det beviljades inte, andra platser anses vara mer prioriterade med tanke på trafikflödena, säger Eleonora Knekta.