Ökad trafik i Kågedalen väcker starka reaktioner

Boende i Kusmark upplever att hastighetsbegränsningarna längs Jörnsvägen inte respekteras, ett problem som blivit mer påtagligt sedan vägarbetet på väg 95 medfört ökad trafik genom Kågedalen. "Det här är inte isolerat till i sommar, utan kommer garanterat fortsätta till hösten", säger Kusmarksbon Mait Holmberg.

De höga hastigheterna stör och medför en oro över att en olycka kan ske.

De höga hastigheterna stör och medför en oro över att en olycka kan ske.

Foto: Alva Kledzik

Kusmark2023-07-27 07:00

Arbetet med väg 95 har pågått sedan den 19 juni och beräknas bli klart senast den 4 augusti enligt Trafikverkets prognos.

– Det är mycket trafik, och det går alldeles för fort, säger Kusmarksbon Anders Holmberg.

Han är en av dem som upplever att hastighetsbegränsningarna inte respekteras av de som kör genom Kågedalen. Problemet har varit påtagligt i flera år, men situationen har eskalerat. Boende i Kusmark beskriver att husen skakar, sprickor uppstår i väggar och tapeter, och föremål som står på hyllor ramlar i golvet. Enligt Kusmarksborna har polisen har kontaktats men ingen åtgärd har vidtagits.

– På vintern ser jag lastbilarna komma på tvärsen uppe i backen och då tänker jag att de snart far in i mitt hus, säger Ulrica Gustafsson.

Oron för barnen är värst.

– Det är ännu farligare under sommaren när barnen inte är i skolan. De leker ute och cyklar längs vägen, säger Ulrica.

Till hösten ska hastighetsbegränsningen sänkas från 50 till 40 kilometer per timme på flera sträckor, något Kusmarksborna inte tror kommer förändra situationen om polisen inte visar sig oftare.

– Snitthastigheten kanske blir lägre, men den lär fortfarande vara för hög, säger Anders Holmberg.

Senast i helgen bötfälldes flera bilister som passerade Ersmark efter att allmänheten hört av sig till polisen.

– Antalet klagomål har ökat sedan vägarbetet började. Varje by upplever att det går för fort och att insatserna är för få, men vi gör regelbundet hastighetskontroller med de resurser vi har, säger polisen Peter Enmark.

Han förklarar att kontroller prioriteras till vägar där olyckor inträffat, samt till vägar där de efterfrågas. Jörnsvägen genom Kusmark tillhör således den andra kategorin.

Ska en olycka behöva inträffa innan vägen prioriteras?

– Nej, och det finns mycket vi kan göra för nollvisionen. Sedan kan polisen tyvärr inte vara på plats så ofta som många vill. Att hålla vägar säkra är också ett delat ansvar mellan väghållare och polisen, säger Peter.

Trafikverket har i detta fall inte försett vägen med väggupp eller liknande medel för att sänka hastigheten.

– Om den tunga trafiken skulle behöva köra över gupp skulle våra hus skaka ännu mer, förklarar Anders Holmberg.

Helst vill Kusmarksborna att en mobil fartkamera placeras ut. Det finns dock bara en sådan i Västerbotten, och den delas med hela Norrbotten. Enligt Magnus Holmqvist, gruppchef för trafikpolisen i Västerbotten, kommer det inte blir fler inom den närmsta tiden.

– De är dyra att köpa in och de måste transporteras runt av poliser som behöver vara utbildade i att sköta den. Det är tyvärr en resursfråga, för kameran är väldigt bra. Människor lär sig var fasta fartkameror står. Den mobila fartkameran är också säkrare för polisen eftersom de slipper kalla in bilister på trafikerade vägar.

Hur väljer ni var kameran ska stå?

– Städer har tillgång till den enligt ett schema, och råkar den finnas i området kan den placeras ut där det finns önskemål. Vi försöker vara lyhörda, men under sommaren är det väldigt många som vill ha den, säger Magnus Holmqvist.

Situationen känns uppgiven menar Kusmarksborna.

– Jag blir mest ledsen och besviken på folk som inte kan sköta sig. De kanske också har barn och barnbarn? Man måste ändå tänka längre än näsan räcker, säger Mait Holmberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!