Tracklistan var topplisteprogrammet i P3, som sändes 1984 till 2010 och som mest nådde 1,8 miljoner lyssnare. Programledaren Kaj Kindvall tyckte att Sveriges Radio borde ha ett program som speglade ny musik och som lät lyssnarna själva rösta på sina favoritlåtar. Det blev Tracks.
Det var där Erikas debutsingel ”Together We're Lost” debuterade på en 16:e plats den 20 oktober 1990, trots att ett trafikmeddelande störde låten då den testades. Att ta sig på listan var stort – Erika var först från Skellefteå.
Låten skrevs av Erika, Bobby Ljunggren och Håkan Almqvist, en duo som då var på väg upp med bland annat Lena PH:s Melodifestivaltvåa ”Om igen”. Erika kontrakterades våren 1990 av Lionheart Records, där duon var verksam. Hon hade själv marknadsfört sig mot skivbolagen med en video gjord med Umebandet Mogg som komp.
– De hade hört talas om mig och skrev låten med mig i åtanke, berättar Erika då vi ses på ett fik nära hennes bostad på Kungsholmen.
Då hade hon flicknamnet Norberg. I dag heter hon Wagenius i efternamn.
– Flera bolag ville signa mig, men för mig var det inget snack om vem jag ville göra plattan med. Jag tyckte att de hade gjort bästa låten. Bekanta undrade varför jag skrev på för ett litet oberoende bolag, samtidigt som större bolag erbjöd mig fyra gånger så mycket pengar, berättar Erika, som då pendlade mellan USA och Sverige.
Hon hade flyttat till Stockholm 1986 och var bland annat med i ett band vid rock-SM 1987.
Den 3 november 1990 presenterades den historiska Trackslistan. Förra ettan Pet Shop Boys var tvåa med ”So Hard” och Erika låg i topp med ”Together We're Lost” som redan hade sålts i 5000 exemplar då.
– Allt gick så väldigt snabbt. Jag hade inte väntat att den skulle gå in på Tracks alls. Det var inte alls som idag att vem som helst kunde släppa en låt, utan det var hard work tills man fick kontrakt.
Albumet ”Cold Winter Night” släpptes i januari 1991 blev en stor succé. Det sålde guld, över 50 000 exemplar. Sommaturnén året efter blev Erika en av de tio mest publikdragande artisterna. Med en snittpublik på 2350 personer, vilket innebar en sjunde plats på Parktoppen 1991, före bland andra Orup och Erik Gadd.
Redan i april 1993 var Erika framme vid sitt tredje album, ”Lady Luck”. Hon hade då haft högre tempo än någon annan svensk artist. Sedan blev det en paus som bland annat inrymde mammaledighet.
1996 var Erika tillbaka och släppte ytterligare två studioplattor innan 2000. Året därpå fick hon sitt andra barn och sedan tog hon ett steg från rampljuset fram till 2010.
– Jag jobbade sedan som frilansjournalist åt bland annat Se&Hör med inriktning på nöje och jag skrev musik till andra, bland annat dansband. Jag ville ha tid med mina barn så jag gjorde inget själv, berättar hon.
Jesper Strömblad från In Flames presenterade en låt för Erika.
– Det gick inte att säga nej. Det var startskottet att göra något igen.
2014 var Erika åter inne i studion och började sitt sjätte album, där även medlemmar från Europe och Candlemass bidrog. I maj 2016 var albumet ”Deaf Dumb and Blonde” ute. Under de senaste åren har Erika framförallt haft en stor publik i Tyskland, där hårdrocken är enormt populär.
Samtidigt startade ett annat projekt. Erika producerade en hårdrockpodd och tog in och den legendariske hårdrockjournalisten Anders Tengner som co-host i ”Rock Böttom – den ultimata rockpodden!”.
– Den har gått bra, som bäst låg den tvåa på poddtoppen. Vi har gjort mängder av intervjuer med svenska och internationella artister. Anders brukar säga att han inte gillar något efter 1985. Därför är det bra att jag också är med, konstaterar Erika som hunnit med 100 avsnitt.
Nu skriver vi 2020 och en pandemi har spritts över världen. Erika har ett nytt album ute sedan 28 februari, ”Remedy For Sobriety”, men avvaktar lanseringen. Singeln ”Death Defying Heart” kom i fjol. Även podden är på paus så Erika har tid att fundera över framtiden.
– Jag kommer att ta upp intervjuandet, fast i ett annat format framöver. Jag håller på och jobbar med ett koncept med ett tv-bolag.
Nu väntar Erika på att saker kan ta fart igen. Hon älskar att gasa på och använder själv ett citat återkommande:
– Jag använder ofta det motto som Maria Lundqvist hade som bibliotekarien Sally: ”Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke”…