När det gäller trolleybanan samarbetar Boliden sedan tre år tillbaka med Epiroc och ABB.
– Det viktigaste för oss är naturligtvis att tekniken fungerar i vår egen verksamhet, men vi ser också ett mervärde i att tillsammans med våra partners driva teknikutvecklingen så att systemet kan användas i andra gruvor. Vi är stolta över att ha tagit detta koncept till en verklig installation, säger Peter Bergman, chef för Bolidenområdet i ett pressmeddelande.
Boliden avser införa ett fullskaligt, autonomt elektriskt trolleysystem i Rävlidengruvan och har beställt fyra trolleymaskiner från Epiroc. Den totala sträckan kommer att vara fem kilometer på ett djup av 750 meter. När detta är uppnått kommer Rävliden inte bara ha betydligt lägre koldioxidutsläpp jämfört med en gruva som använder konventionell teknik, utan den kommer också att vara med och sätta en standard för nya gruvor.
– Att se branschens första elektriska batteritrolleysystem live är inte bara resultatet av ett samarbete med Boliden och Epiroc, utan det är verkligen en milstolpe i branschen, kommenterar Max Luedtke, Global Business Line Manager Mining hos ABB.
Wayne Symes , president för Epirocs division Underground, konstaterar att man här på kort tid infört och levererar teknik som inte bara minskar koldioxidutsläppen, utan även förlänger reseavståndet avsevärt för batteridrivna fordon på tunga ramptransporter, minskar driftskostnaderna och förbättrar hälsan och säkerheten i gruvmiljöer.
Den elektriska trolleylinjen ger nämligen extra assistans till den batterielektriska gruvtrucken på de mest krävande sträckorna uppför rampen med full last, vilket möjliggör ytterligare räckvidd och batteriregenerering under drift, som i sin tur ökar produktiviteten drastiskt för en gruvverksamhet.
Projektet med trolleybanan stöds av medel från den svenska innovationsmyndigheten och deras initiativ ”Hållbar Industri”.
– Jag tror på batteridriften i gruvan. Det blir en mycket tystare arbetsmiljö och dessutom minskar vårt klimatavtryck, säger Mats Stenberg, huvudskyddsombud i Kristinebergsgruvan.
Boliden testar också en elbatteridriven lastmaskin från Epiroc. Den kan lyfta 18 ton gråberg eller malm. Batteridriften gör att koldioxidutsläppen minskar med 684 kilo på ett åttatimmarsskift jämfört med en traditionell dieseldriven lastare.
– Den har fungerar mycket bra och i dagarna ska vi byta ut testmaskinen. Till hösten får vi tillgång till ytterligare en batteridriven lastmaskin, berättar Erik Fjällström, platschef vid Kristinebergsgruvan.
Den stora pumpstationen i Rävliden har tagits i drift och ytterligare en mindre pumpstation håller på att byggas.
– Reningsverket är dimensionerat för Kristineberg och Rävlidens vattenflöden, och är under uppstart, det är byggt för att kunna ta hand om 250 kubikmeter vatten per timme, säger Mikael Lycksell, underhållschef vid Kristinebergsgruvan
Arbetet med att driva Ola-orten pågår också för fullt och på 750 metersnivån byggs en stor krossanläggning.
– Vi räknar med att krossanläggningen ska vara klar i början av 2025. Bygget av en verkstad pågår också på samma nivå, berättar Akos Csicsek, gruvplaneringschef i Kristinebergsgruvan.