Boliden investerar hela 1,25 miljarder kronor för att utvidga Kristinebergsgruvan mot Rävlidenmineraliseringen. Den nya delen nås via en förbindelseort på 850 meters nivån som kallas för Ola-orten. En ansökan om den utökade gruvdriften har inlämnats till mark- och miljödomstolen och nu inväntar Boliden deras beslut för att kunna slutföra satsningen.
Nere i gruvan pågår för närvarande en febril aktivitet för att realisera detta stora projekt och siktet är inställt på ett elektriskt produktionssystem som ska tas i bruk under nästa år. Gruvdriften kommer att bedrivas på ett helt nytt sätt och hela gruvbranschens ögon är riktade mot framtidsgruvan i Kristineberg.
– Här ska vi till största delen använda elektrifierade gruvmaskiner och dessa kommer att kompletteras med en cirka fem kilometer lång el-trolleybana, berättar Erik Fjällström, gruvchef i Kristinebergsgruvan.
El-trolleybanan ska transportera malm från gruvan 750 meter under jord, upp till malmupplaget ovan jord. Banan kommer att trafikeras av batteritrolleytruckar som förses med strömavtagare som tar ström från kontaktledningar.
– Denna lösning ska ersätta dagens dieseldrivna fordon och maskiner i underjordsgruvor som är den främsta källan till utsläpp av koldioxid i gruvor, berättar Peter Bergman, områdeschef Bolidenområdet.
Boliden har sedan ett år tillbaka, i samarbete med Epiroc och ABB, genomfört omfattande tester på ett testområde på 850 meters nivån i gruvan med en eldriven hjullastare. Norran fick som första media i världen vara med om en provlastning med denna så kallade Scooptramp-lastare, vilken är enelektrisk version av Epirocs dieseldrivna smalmalmslastmaskin.
Det hörs inget vrål från fordonet när det tar sig fram genom gruvans tunnlar, endast ett tyst morrande. Inga utsläpp blir det heller, vilket avsevärt förbättrar arbetsmiljön för gruvarbetarna. Bra för arbetsmiljön är också mindre värmeutveckling från lastaren vilket ger en svalare luft. En annan viktig fördel är minskad kostnad för ventilationen.
Den enda nackdelen som man sett under testen är att batteriet bara räcker till fyra till fem timmars användning.
– Vi har två batterier som vi växlar mellan så det fungerar riktigt bra. Den anläggning som ABB tagit fram för bytet gör att detta kan ske snabbt. Vi har flera nyckeltal som kontinuerligt följs och utvärderas. Det görs även jämförelser med vår normala dieselutrustning, berättar Erik Fjällström.
Det handlar om världens snabbaste och enda helt automatiserade laddsystem för gruvtruckar. Det kan ladda en lastare eller truck utan mänsklig inblandning med upp till 600 kW, den högsta effekten som är tillgänglig på dagens marknad för att minimera stilleståndstiden för mobila resurser. Laddningstiden beror på batterikapaciteten ombord på maskinen men ofta kan en lämplig laddstatus uppnås på bara 15 minuter.
En av testförarna på underjordslastaren är bergarbetaren Per Gustavsson. Han tycker att maskinen fungerar mycket bra men efterlyser högre lastkapacitet. Den maskin som nu används i testet har en kapacitet på 14 ton men siktet är inställt på att de maskiner som ska användas i kontinuerlig drift kan klara 17 ton.
– Dessutom efterlyser jag bättre ergonomi i förarhytten, säger Per.
Efter detta provår ska den elektriska underjordlastaren vidareutvecklas med input från erfarenheterna i Kristineberg.
Liknande försök ska Boliden, Epiroc och ABB göra med eltrolley-banan som ska användas i gruvan. Här kommer de att använda en batteridriven truck som Epiroc utvecklat och system som ABB tagit fram för elektrifiering av banan.
– Dagens beroende av fossila bränslen för transporter är den största utmaningen inom klimatområdet för underjordsgruvor. Det är naturligtvis väldigt speciellt för oss att teknikutvecklingen framåt leds av en gruva med en 90-årig historia, menar Peter Bergman.
Denna expansion i Kristinebergsgruvan förväntas bidra med en ökning av anrikad volym i Bolidenområdet med 1,8 miljoner ton. Det innebär att livslängden på gruvan ökar med 5–6 år och resultat från prospekteringen visar at det också finns mer malm i området.
– Målet är att vi ska ha 15 års framförhållning inom Bolidenområdet, berättar Peter Bergman.
Erik Fjällström konstaterar att utvidgningen av gruvan inte kommer att leda till fler arbetstillfällen men att de befintliga säkras framåt. Under förberedelserna skapas det dock en hel del jobb. Det handlar bland annat om bygge av ett reningsverk ovan jord, pumpstationer under jord och tillredning av ramper i gruvan.
– Boliden har själva 209 anställda i Kristinebergsgruvan och Bennys Gräv har ett 50-tal medarbetare som sköter transporterna. Nu finns också Bergteamet här med 20 medarbetare för tunneldrivning, säger Erik Fjällström.
Bolidens satsnings i Kristinebergsgruvan, som ligger i Lycksele kommun, har lett till en ökad optimism i bygden och den har också smittat av sig till grannkommunerna Norsjö och Malå eftersom många av dem som jobbar i gruvan bor där.
Ett bevis på optimismen är att Lycksele kommun beslutat att satsa två miljoner kronor på att rusta upp sin fastighet i Kristineberg som går under benämningen ”Gamla restaurangen ”för att skapa uthyrningsbara rum där. Sedan är tanken att fastigheten ska upplåtas till Kristineberg fritid ekonomisk förening som ska driva uthyrningsverksamheten.