Ola-orten förbinder Kristinebergsgruvan med Rävlidenfyndigheten.
– Vi har drivit orten från två håll och nu möttes de två teamen som jobbat med detta, berättar Frida Pettersson, Bolidens projektledare för Rävlidenexpansionen.
Byggledaren Hans Sandström konstaterar att det nu känns lite vemodigt.
– Det är lite märkligt att både känna sig mörbultad och glad på samma gång. Men det är väl så det känns när man nått ett stort mål, säger han.
Genomslaget firades med Pommac, hämtpizza och chokladbollar.
Samma kväll skrevs även historia på en annan plats i gruvan. Då nyttjades nämligen den nya malmlastningsplatsen ovan jord för Rävliden för första gången.
Den första salvan för Ola-orten sköts den 1 oktober 2021 och nu har man nått en av de viktigaste milstolparna i satsningen.
– Återstår att göra orten klar för att kunna användas av trolleys som drivs både med el och batterier. I slutet av mars räknar vi med att man ska kunna börja använda den, berättar Frida Pettersson.
– Och den 15 maj är det dags för invigningen av hela expansionen, inflikar Erik Fjällström, Bolidens platschef i Kristinebergsgruvan.
Många har undrat varför den döpts till Ola-orten och Norran kan nu avslöja detta.
– Under en workshop kring lösningar för expansionen var det Bolidens medarbetare Ola Johansson och Gunnar Normark som kläckte lösningen med den raka orten och därför heter den Ola, berättar Hans Sandström.
Gunnar arbetar fortfarande i Kristinebergsgruvan medan Ola numera är projektledare hos Boliden Electro.
Det är Bergteamet som anlitats för ortdrivningen. Daniel Lithell, platschef för Bergteamet i Kristinebergsgruvan, konstaterar att man haft en hel del utmaningar i projektet.
– Från början var den dåliga kvaliteten på berget en utmaning och vi har också fått tampas med ett högt vattentryck inne i berget, berättar han.
På slutet har noggranna mätningar gjorts varje dag för att orten skulle passa ihop från både sidorna.
– Berget rör sig så det är oerhört viktigt att riktningen är helt rätt, säger Daniel Lithell.
När den sista salvan sköts höll alla andan, likt väntan på tolvslaget på nyårsafton, och det blev en bra sådan.
– Genom det okända har vi färdats, kämpat genom vattenzoner, övervunnit transportutmaningar och ventilationsproblem och nu var vi äntligen där, säger Erik Fjällström.
Både Hans och Daniel betonar att samarbetet mellan Bolidens och Bergteamets medarbetare fungerat mycket bra.
– Dialogen har hela tiden varit öppen och när vi stött på utmaningar har vi tillsammans hittat bra lösningar för att hålla nere ledtiderna, säger Hans Sandström.
– Bergarbetarna, som arbetat med ortdrivningen, har både varit mycket kunniga och engagerade, inflikar Frida Pettersson.
Bergteamet har jobbat tvåskift med fyra personer på varje skift och Boliden har ett team med 15 medarbetare som är engagerade i bygget. Utlastningen har både skötts av Bergteamet och Bennys Gräv.
– Salvorna har i snitt legat på 600 ton och totalt har vi plockat ut 500 000 ton berg ur orten, berättar Daniel Lithell.
Under ortdrivningen har man samtidigt satt upp konsoler i taket där alla installationer som krävs för att trolleytrafiken ska finnas.
– Här följer vi Banverkets regler som är mycket hårda, säger Hans Sandström.
När alla bitar i investeringen finns på plats har man infört ett fullskaligt, elektriskt batteritrolleysystem som så småningom kommer vara autonomt. Fyra trolleymaskiner, som både drivs med el och batterier, kommer att användas för transporter i Rävliden. Då får Rävliden inte bara betydligt lägre koldioxidutsläpp jämfört med en gruva som använder konventionell teknik, utan den kommer också att vara med och sätta en standard för nya gruvor.
– Det helt unika med trolleysystemet är kombinationen med el- och batteridrift, berättar Frida Pettersson.
Erik Fjällström konstaterar att 2025 kommer att bli ett stort år i Kristinebergs historia.
– Då får vi äntligen påbörja produktion på riktigt med Rävlidens och Kristinebergs förenade styrkor och krafter, avslutar han.