Ola-orten förbinder Kristinebergsgruvan med RÀvlidenfyndigheten.
â Vi har drivit orten frĂ„n tvĂ„ hĂ„ll och nu möttes de tvĂ„ teamen som jobbat med detta, berĂ€ttar Frida Pettersson, Bolidens projektledare för RĂ€vlidenexpansionen.
Byggledaren Hans Sandström konstaterar att det nu kÀnns lite vemodigt.
â Det Ă€r lite mĂ€rkligt att bĂ„de kĂ€nna sig mörbultad och glad pĂ„ samma gĂ„ng. Men det Ă€r vĂ€l sĂ„ det kĂ€nns nĂ€r man nĂ„tt ett stort mĂ„l, sĂ€ger han.
Genomslaget firades med Pommac, hÀmtpizza och chokladbollar.
Samma kvÀll skrevs Àven historia pÄ en annan plats i gruvan. DÄ nyttjades nÀmligen den nya malmlastningsplatsen ovan jord för RÀvliden för första gÄngen.
Den första salvan för Ola-orten sköts den 1 oktober 2021 och nu har man nÄtt en av de viktigaste milstolparna i satsningen.
â Ă terstĂ„r att göra orten klar för att kunna anvĂ€ndas av trolleys som drivs bĂ„de med el och batterier. I slutet av mars rĂ€knar vi med att man ska kunna börja anvĂ€nda den, berĂ€ttar Frida Pettersson.
â Och den 15 maj Ă€r det dags för invigningen av hela expansionen, inflikar Erik FjĂ€llström, Bolidens platschef i Kristinebergsgruvan.
MÄnga har undrat varför den döpts till Ola-orten och Norran kan nu avslöja detta.
â Under en workshop kring lösningar för expansionen var det Bolidens medarbetare Ola Johansson och Gunnar Normark som klĂ€ckte lösningen med den raka orten och dĂ€rför heter den Ola, berĂ€ttar Hans Sandström.
Gunnar arbetar fortfarande i Kristinebergsgruvan medan Ola numera Àr projektledare hos Boliden Electro.
Det Àr Bergteamet som anlitats för ortdrivningen. Daniel Lithell, platschef för Bergteamet i Kristinebergsgruvan, konstaterar att man haft en hel del utmaningar i projektet.
â FrĂ„n början var den dĂ„liga kvaliteten pĂ„ berget en utmaning och vi har ocksĂ„ fĂ„tt tampas med ett högt vattentryck inne i berget, berĂ€ttar han.
PÄ slutet har noggranna mÀtningar gjorts varje dag för att orten skulle passa ihop frÄn bÄde sidorna.
â Berget rör sig sĂ„ det Ă€r oerhört viktigt att riktningen Ă€r helt rĂ€tt, sĂ€ger Daniel Lithell.
NÀr den sista salvan sköts höll alla andan, likt vÀntan pÄ tolvslaget pÄ nyÄrsafton, och det blev en bra sÄdan.
â Genom det okĂ€nda har vi fĂ€rdats, kĂ€mpat genom vattenzoner, övervunnit transportutmaningar och ventilationsproblem och nu var vi Ă€ntligen dĂ€r, sĂ€ger Erik FjĂ€llström.
BĂ„de Hans och Daniel betonar att samarbetet mellan Bolidens och Bergteamets medarbetare fungerat mycket bra.
â Dialogen har hela tiden varit öppen och nĂ€r vi stött pĂ„ utmaningar har vi tillsammans hittat bra lösningar för att hĂ„lla nere ledtiderna, sĂ€ger Hans Sandström.
â Bergarbetarna, som arbetat med ortdrivningen, har bĂ„de varit mycket kunniga och engagerade, inflikar Frida Pettersson.
Bergteamet har jobbat tvÄskift med fyra personer pÄ varje skift och Boliden har ett team med 15 medarbetare som Àr engagerade i bygget. Utlastningen har bÄde skötts av Bergteamet och Bennys GrÀv.
â Salvorna har i snitt legat pĂ„ 600 ton och totalt har vi plockat ut 500 000 ton berg ur orten, berĂ€ttar Daniel Lithell.
Under ortdrivningen har man samtidigt satt upp konsoler i taket dÀr alla installationer som krÀvs för att trolleytrafiken ska finnas.
â HĂ€r följer vi Banverkets regler som Ă€r mycket hĂ„rda, sĂ€ger Hans Sandström.
NÀr alla bitar i investeringen finns pÄ plats har man infört ett fullskaligt, elektriskt batteritrolleysystem som sÄ smÄningom kommer vara autonomt. Fyra trolleymaskiner, som bÄde drivs med el och batterier, kommer att anvÀndas för transporter i RÀvliden. DÄ fÄr RÀvliden inte bara betydligt lÀgre koldioxidutslÀpp jÀmfört med en gruva som anvÀnder konventionell teknik, utan den kommer ocksÄ att vara med och sÀtta en standard för nya gruvor.
â Det helt unika med trolleysystemet Ă€r kombinationen med el- och batteridrift, berĂ€ttar Frida Pettersson.
Erik FjÀllström konstaterar att 2025 kommer att bli ett stort Är i Kristinebergs historia.
â DĂ„ fĂ„r vi Ă€ntligen pĂ„börja produktion pĂ„ riktigt med RĂ€vlidens och Kristinebergs förenade styrkor och krafter, avslutar han.