I somras sa Mark- och miljödomstolen ja till satsningen som innebär att den totala mängden som får brytas i Kristineberg utökas från 850 000 till 1 200 000 ton malm per år. Detta innebär att livslängden på gruvan ökar med 5–6 år och resultat från prospekteringen visar att det också finns mer malm i området.
Denna stora satsning har tidigare kostnadsberäknats till 1,25 miljarder kronor.
– Men det blir förmodligen dyrare än så på grund av inflationen och de ökade materialkostnaderna, konstaterar gruvchefen Erik Fjällström.
I Kristinebergsgruvan arbetar idag 210 personer med brytningen.
– Och ungefär lika många jobbar hos våra underentreprenörer med utvidgningen, berättar Erik.
I slutet av januari når man en milstolpe i projektet när det nya ventilationssystemet för Rävliden kan tas i bruk.
– Då kan arbetstakten under jord fördubblas. Idag spränger Bergteamet tio salvor per vecka. Nu kan de gå upp till 20 salvor, säger Gunnar Norman, Bolidens projektledare för ventilationslösningen.
Eftersom de nybyggda frånluft- och tilluftschakten bara ligger några meter ifrån varandra har man kunnat sätta in en värmeväxlare som tar tillvara den varma frånluften för att värma tilluften.
– De två ventilationsschakten har vardera en diameter på 4,5 meter och en luftmängd på 2 000 kubik per sekund trycks ner 740 meter ner under jord, berättar Gunnar.
Ovan jord bygger Peab för fullt på ett vattenreningsverk som ska kunna ta omhand utökade vattenvolymer. Det är dimensionerat för att klara ett maximalt vattenflöde på 300 kubikmeter per timme. Nere i gruvan byggs samtidigt två pumpstationer.
En stor förändring i den utvidgade gruvan blir att Boliden inför skivpallbrytning i stället för igensättningsbrytning som används idag.
– Det innebär att vi ökar salvorna från dagens 600 ton till 15 000 ton, vilket gör att vi kan öka produktionstakten i gruvan avsevärt, säger Erik.
För att kunna gå över till den metoden kommer många av bergarbetarena att behöva ny utbildning.
– Den kunskapen finns redan i företaget eftersom vi i stort sett bara använder skivpallbrytning i Garpenberg och metoden används sedan fyra år tillbaka också för cirka 40 procent av produktionen i Renström, berättar Erik.
Målet är att hälften av all brytningen i Kristineberg inom två år ska genomföras som skivpallbrytning.
– Och om 5–6 år kommer vi bara att köra med skivpallbrytning här.
Många olika typer av elektrifierade gruvmaskiner kommer att tas i bruk i gruvan. Den första i raden är Epirocs största automatiserade batteridrivna lastare som kan lyfta 18 ton gråberg eller malm.
– Vi har genomfört tester med en mindre modell och det har fungerat riktigt bra så nu kommer den nya större lastaren i april, säger Erik Fjällström och inflikar att även andra eldrivna automatiserade maskiner för borrning och skrotning ska börja användas i gruvan.
En 5,6 kilometer lång el-trolleybana kommer också att ingå i systemet. Den ska transportera malm från gruvan 750 meter under jord, upp till malmupplaget ovan jord. Denna lösning ska ersätta dagens dieseldrivna fordon och maskiner.
– Trolleyn är ett utvecklingsprojekt i samarbete mellan ABB, Epiroc och Boliden. I höst ska en 200 meter lång testbana uppföras. Det här är en världsunik satsning och hela världens blickar riktas nu mot oss, avslutar Erik Fjällström.